lördag 16 juni 2012

Kosten och andetaget

Kanske tycker ni att jag tjatar. Om andetaget. Om kosten. Men de hänger intimt samman. För mig. Var i Finland 4 dagar på konferens. Och jag tänkte - jag är verkligen ingen fanatiker. Jag äter det jag blir serverad och försöker anpassa mig. Men efter några dagar med lite kolhydrater i form av bröd (fullkorn) och potatis och lite annat så har jag inte mått bra. Min mage har svällt så jag knappt fick igen mina byxor. Jag luktar lite illa... Andetaget börjar väsa igen. Och jag är så tacksam för att jag hittat till LCHF. Många säger lite föraktfullt att man blir som frälst när man börjar äta enligt den kosten som vi faktiskt är artbestämda för. Men vänd på det, är det inte fantastiskt att man kan hitta så rätt också? Att äta sig frisk - utan att fundera. Det som är svårast att få tag i när jag inte är hemma är faktiskt fett. Riktigt bra fett. Där ligger hemligheten för min del. Så jag vaknar här hemma när regnet vräker ner utanför och dricker mitt svarta kaffe med vispgrädde och känner hur gott jag mår. Och hur allt har slagit runt 360 grader. Jag som i åratal fick dåligt samvete om jag inte drack te. Ö R T T E. Och grädde ska vi inte prata om, usch så fett och det är inte gott. Men jo, det är ju det! Jättegott. Och jag mår fint på det. Och andas snart lite klarare igen.

6 kommentarer:

  1. Min man borde nog kolla det där med LCHF...han har ofta svullen mage och såna besvär som du beskriver...
    Det är bra att du tjatar. Så att jag fattar...hahaha!

    SvaraRadera
  2. Faktum är att jag trott att det är naturligt att magen sväller när man ätit... men nu har jag aldrig svullen mage så för mig är vetet den egentliga boven. Och skönt att du säger så! Haha :)

    SvaraRadera
  3. Jag är glad för din skull. Att du hittat rätt i kosten. :)
    Faktum är att jag tror att det stämmer bra, det där med vetet. Tyvärr kommer jag mig aldrig riktigt för att ta tag i mitt "experiment" med att utesluta vete ett tag för att se hur jag mår av det. Blir ibland svullen i magen, bl a efter pizzaätande. När allt är som vanligt igen ska jag försöka ta mig i kragen. ;)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina, allt har sin tid. Och vi är som sagt individuella. Man behöver hitta rätt för sin egen del. Kram!

      Radera
  4. Jag har också hittat det fantastiska med LCHF. Magen(som har varit rejält besvärlig) blev lugn redan första dagen. Slarvar jag = unnar mig något vid fest - får man vackert hålla sig nära dasset dan efter... Det bästa är dock att jag nästan aldrig är sugen på sött längre. jippie! /M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va härligt! Ja vi är många nu. Som hittat rätt :)

      Radera