måndag 3 juni 2013

Fräscht?

Köper ett par nya skor. Ballerinaskor i skinn. Guldfärgade. Lite till sommarfesterna sådär. Får ett erbjudande när jag ska betala dem, att köpa en spray. En spray där man sprayar sina fötter det luktar så gott så gott och man blir fräsch, svettas inte alls i sina ballerinaskor. När jag läser på innehållsförteckningen som är väldigt lång kan jag bland annat se både alkohol och aluminium. När jag vänligt avböjer med orden jag vill inte ha aluminium i kroppen så ler kvinnan bakom kassan. Nästan lite oförstående. Och det slår mig. Att man anses som lite ofräsch när man inte använder allt man kan till att ta bort lukter. Jag tänker på deodoranter som ofta innehåller aluminium. Det är så läskigt. För det som betraktas som fräscht, är ju inte alls det i grunden. Vi tankar våra kroppar med allsköns tillsatser och metaller. Utan att veta det. Och jag är ingen som svettas mycket, jag använder sällan deodorant. Men har ändå hittat en som funkar. En grön deo. Jag tänker så om det mesta idag. Flytande tvål. Har ni tänkt på hur hårresande många ingredienser det är i den? Vilken sort som helst. Det här med gammal "hederlig" tvål, den innehåller mycket färre ingredienser. Och det finns ju ekologiska tvålar idag. Men ändå kan jag till exempel höra i mitt fikarum på jobbet att det inte är lika fräscht. Vad är egentligen fräschast?

9 kommentarer:

  1. Min son sa när mannen sprutade parfym på honom i går; nää usch, jag vill behålla min original doft.
    Fantastiskt vackert sagt tycker jag.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! Och vi doftar alla så gott! Oftast :)

      Radera
  2. Jag känner mej helt klart fräschare sen jag blev grönare i badrumsskåpet! Har aldrig gillat parfymer och annat stinkande skit (ursäkta!) som ska sprayas överallt. En aning dofta-gott i form av en eterisk olja i mandeloljan jag smörjer in mej i är good enough. Less is more, verkligen. Önskar fler hängde på där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nina, du har varit stor inspiration för mig i det här med ett grönt badrum. Och all den här "väldoften" som prackas på oss, sick!

      Radera
  3. Hej fina!

    Ja det är läskigt med alla onaturliga produkter och preparat som vi påstås "måste" ha för att lukta gott.
    Jag tycker att nästan alla konstgjorda produkter är kväljande. Använder en mild och fast hederlig barntvål och tycker det räcker gott. Gillar inte en massa krämer med doft, parfymer eller sprayer av olika slag. Rums-spray till exempel..? Nä då väljer jag hellre färska blommor och att ha en nyvädrad doft i huset :))

    Jag tror inte folk i allmänhet tänker på vad saker innehåller. Aluminium och annat obehagligt. Jag har blivit mycket mer medveten och tittar på allt som jag köper. Vad innehåller sakerna egentligen?

    Kram och ha en fin dag!
    Mia

    SvaraRadera
  4. Ja det kan man verkligen fråga sig. Vad är fräscht?! Jag själv tycker alla syntetiska dofter luktar konstig och oäkta. Tilltalar mig inte alls. Köpte ett "vanligt kemiskt" schampo för ett tag sedan pga av vårt hårda vatten. Behövde rensa håret. Men huu..det doftade så konstgjort. Vill inte använda det. När man en gång börjat med ÄKTA hudvård innehållande örter och eteriska oljor finns inget bättre. kram

    SvaraRadera
  5. Så tror jag det blir för de flesta som börjar använda naturliga produkter, Mia och Ulrika. Och det andra slentrianmässiga känslan av att man "måste" lukta gott. Och de där syntetiska dofterna, de blir aldrig samma helt enkelt. Tack för era synpunkter och kram!

    SvaraRadera
  6. Vad innehåller dina skor? Fotsulorna är ett par ytor som tar upp oerhört mer ämnen än de släpper ifrån sig. Detta läste jag i en forskningsrapport som det publicerades delar av. Vi borde vara mycket mer vaksamma på sådant som ligger närmast kroppen, Foppatofflorna var ett sådant exempel som avgav massor av kemikalier och andra ämnen och som kunde spåras i kroppen.
    Ska det vara så svårt att gå i skor som inte är hälsofarliga och som kan produceras till ett pris som man har råd med.
    Robert.K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant att du tar upp det där med Foppatofflorna, många har ju till och med skrattat åt att det var gifter i skorna... Man undrar hur länge vi ska trampa runt (i farliga skor) innan vi förstår? Tack för dina rader!

      Radera