torsdag 30 maj 2013

Det är helt enkelt årstiden!

Den här årstiden. Är det sommar nu? Är det kapha- eller pittatid? Vi hade det varmt och somrigt i mitten av maj. Blev det pittasäsong då? Nej inte riktigt. Vi har fortfarande kaphasäsong. Och det förklarar egentligen allt över hur jag mår. Jag har otroligt lite av kapha i min konstitution. Den här tiden har jag nästan hela mitt liv mått sämre än annars på året. Oavsett vad som händer. Jag har funderat och tänkt. Frågat mig själv om det är saker i min livssituation, om jag har svårt för vissa delar. Men det är ju så logiskt när jag läser om det. Att det helt enkelt är årstiden. För efter midsommar brukar jag säga att sommaren börjar och det gör den ju! I doshornas värld.
Kaphatiden är kall och fuktig, och man räknar grovt att den inträder vid snösmältning och håller i sig fram till midsommar. En mycket varm dag kan ha pittakaraktär, men sommar blir det inte. En extra varm dag kan det vara lämpligt med avsvalnat pittate för mig, men generellt är perioden för kapha en period som kräver balanserande kost och produkter. Har man någon form av allergi är det bra att vara försiktig med mjölkprodukter. En del som minskar sockret märker att det fungerar bra den här tiden. Nu är inte sockret något problem längre för mig, så länge jag är vaksam och lite strikt där. Men mjölkprodukter? Jag äter lite fet yoghurt och jag använder grädde. Mycket smör. Kanske skulle jag bara använda ghee när det kommer till mjölkprodukter. Sluta med resten? Jag har blivit otroligt sparsam med ost. Det är som jag inte längtar efter det längre. Jag tror att kosten skulle hjälpa mig över kanten kring min hosta och allergi. Kanske till och med ha en påverkan på vemodet?

2 kommentarer:

  1. Tack så mycket! Det här stämmer så väl in på mig också. Men jag har aldrig kopplat det till årstiden på riktigt som du gör nu.
    Kram
    M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så lustigt, det har inte jag heller gjort tidigare! Kram

      Radera