måndag 27 maj 2013

Av respekt

Mors dag firade vi hos min svärmor. Hon är lite över 80 år, pigg och alert. Hon har varit en riktigt matmamma. Alltid bullat upp mycket mat när vi kommit. Nu är det bara jag och min man den här gången men den där idéen om att bjuda på mycket finns ändå kvar. Och jag har bestämt mig. Av respekt för henne så äter jag det hon bjuder på. Strunt samma om det inte passar i mitt eget matschema. Vill inte bli så låst att jag inte kan tacka ja till något som jag inte äter annars. Ett undantag gör inget. Det känns lite i magen att tårtan var bakad på socker och vetemjöl. Men det går över. Det känns helt enkelt bättre än att vara ännu "konstigare". När jag tänker på att alla mina semestrar nu för tiden går åt till yogaresor eller till ayurvediska vistelser i Indien. Och allt det andra som följt med i min/vår livsstil som kanske inte alltid är så lätt för andra att förstå och acceptera. Jag kan bjuda på att ta en stor tårtbit och göra henne lite nöjd. Det är helt ok. Det är mer, det är av respekt. Vad tycker du?

3 kommentarer:

  1. Jag håller med dig. Själv äter jag alltid när jag blir bjuden, kanske inte mycket och inte av allt om det är många rätter. Jag tycker också att det är respektfullt.
    M

    SvaraRadera
  2. Jag har också gjort det förut men just nu under behandling så äter jag inte när jag blir bjuden och då med respekt mot mig själv.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotta det låter klokt. Är man under behandling så handlar det ju om något mer. Kram!

      Radera