fredag 24 maj 2013

Rätt fett

Kokosfett utvinns ur kokosnötter från kokospalmen. Till skillnad från annat mättat fett, som har långa fettsyror, består kokosoljan av medellånga fettsyror. Det innehåller höga halter av laurinsyra, samma fettsyra som finns i modersmjölk. Kokosfettet är känt fö rsina antibakteriella egenskaper som hjälper till att stimulera immunförsvaret och motverkar virusinfektioner. Det har även visat sig skydda mot svampinfektioner och tarmparasiter. Den kallpressade kokosoljans fettsyror absorberas faktiskt direkt i tarmen via portådern till levern och sedan ut i blodet. Där blir kokosoljans upptag mycket snabbare än andra fetter. Kokosolja är mer lättsmält än långa mättade fettsyror och används som energi i kroppens celler precis som kolhydrater, men till skillnad från kolhydrater lagras inte kokosolja som kroppsfett utan ökar ämnesomsättningen. Kallpressad kokosolja fungerar som kroppens överlevnadsenergi, ketoner. Det ger hjärnan samma snabba energi som den får från kolhydrater – utan de nackdelar som kolhydrater har. Kallpressad kokosolja är alltså en optimal energikälla vid träning eller vid lågkolhydratkost.Kallpressad kokosolja tål värme bättre än andra fetter vilket gör det till den bästa alternativet vid stekning. Oljan oxiderar först vid cirka 200 grader och är helt fri från transfetter och kan inte ens bilda transfetter vid upphettning. Vid stekning med kokosoljan slipper du dessutom stekos. Annat fett härsknar men inte kallpressad kokosolja. Att ersätta andra fetter med kallpressad kokosolja är som att göra hälsosamt oljebyte i kroppen.

Så långt är det gott och väl. MEN jag vill inte ha smaken av kokos i allt jag gör. Jag gillar det ibland. I smoothies går det fint. Och i desserter, Men jag vill inte steka kött eller fisk i kokosfett som smakar kokos. Det finns deoderiserat kokosfett. Det använder jag vid de tillfällena. Kanske svär jag i kyrkan nu. De som är inne på raw food håller kanske inte med mig här. Deoderiseringen sker  genom att man blåser in vattenånga och vakum i oljan- På det sättet får man bort lukten och smaken av kokos. Det funkar fantastiskt bra för mig. Hur gör du med ditt fett?

2 kommentarer:

  1. Steker i smör, raps eller kokosolja. Använder bara den med smak (gillar Holistics). Oftast tar jag kokosoljan bara på 1 tsk och mums :) I smoothie JAA gott. Men håller med om att allt inte är kul med kokos smak. Smör är min favorit att steka i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är min favorit att steka i också. Smör är så gott!

      Radera