söndag 24 mars 2013

Kaffe!

Kaffet kommer och kaffet går. I mitt liv. Jag har ibland hållit upp med kaffe i flera år. Ja faktiskt i flera år. Men längtar och saknar och framför allt den sociala delen. När jag ändrade min kost för mer än ett år sedan så drack jag plötsligt mer kaffe igen. Mer och mer ville jag ha. Som ett ökat behov. Jag vet inte om det hängde ihop på något sätt men så var det för mig. En slump kanske. Nu är det istället tvärtom, jag dricker en kopp kaffe varje morgon. Världens godaste. Men inte mer. Dricker jag mer så känner jag av det i magen. Ja så enkelt är det. Och jag är återigen vid den där skiljevägen, ska jag sluta med det eller inte? Generellt är jag emot förbud och att placera in mig i fack, det bästa från olika världar är min melodi. I många delar. Men nu så låter jag den där enda koppen vara den enda koppen. Och magen mår fint. Kroppen också. Det är det där med sinnet, hur gott låter det inte att säga - ska vi ta en kopp kaffe? Det låter inte alls lika gott i mina öron att säga så om te. Men ändå. Och te, ja jag vet, det finns hur många goda som helst. Just nu är favoriten ett grönt te i lös vikt med gojibär och havtorn. Det är beroendeframkallande. Doftar så gott. Är gott. Men jag vill gilla te för sin egen skull, inte som istället för kaffe. Nu blir det minimal kafferanson och mera te. Eller kanske någon annan varm dryck. Vad dricker du helst?

8 kommentarer:

  1. Trodde först att det var jag själv som hade skrivit dethär! Är det svar nog på din fråga ;)

    SvaraRadera
  2. Jag slutade med kaffe, ja när var det i början av sommaren tror jag.Mest för att det stressar min kropp men det har gått bra,i början var det det sociala som blev lite tomt och jag tycker fortfarande det luktar väldigt gott men det är inget som jag tänker på så ofta, tar mitt varma vatten eller te istället.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att du är där. Jag har varit där några gånger tidigare men nu har jag bestämt mig för att inte tvinga mig det längre. Kram!

      Radera
  3. Jag tror att jag berättat förut hur jag påverkas av kaffe. Oftast ganska negativt och nu ännu starkare. Det känns lite trist dock för det är gott att ta en kopp kaffe och det kommer jag troligen att fortstta att göra. Ibland. Jag får bara känna efter lite mer nu. Egentligen vet jag ju redan innan om jag bör dricka koppen eller inte.
    Annars dricker jag helst varmt vatten eller Yogitea.

    Hoppas att du haft en fin helg!
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl så att många människor helt enkelt inte kan dricka kaffe. Själv är jag inte på någon slags variant nu :) Och ja, helgen har varit fin! Kramar

      Radera
  4. Jag är en inbiten tedrickare ;) dricker helst yogi-te, organiska teer som består av kryddor och inte så mkt de där klassiska engelskt frukost te eller fruktteer. Älskar smaker som kardemumma och ingefära ��

    Kram
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är gott med den sortens te. Också :) Kramar!

      Radera