onsdag 6 mars 2013

Den där sömnen

Tröttheten. Jag har blivit så beroende av att sova minst åtta timmar per natt. Och att få somna vid klockan 21 är perfekt för mig. Men så finns tanken där på att se något bra program på tv. Och att läsa lite. Bara lite. Och plötsligt är klockan närmare midnatt och min sömn är störd. Redan där. Jag har klivit över gränsen. För jag orkar inte alls samma på morgonen när jag somnar för sent. Det är som jag blivit mycket känsligare för. Förr kunde jag tvinga mig att gå upp tidigt och träna. Men när jag är så här, mer sovande än vaken hela morgonen då går det inte. Inte alls. Så jag måste ta ett steg till i min hälsa, ta hand om mig när sömntåget går och hoppa på. För att få vakna pigg och sugen på yoga. Hela jag blir ur balans när jag inte sover, spelar ingen roll om det bara är en natt. Hur går det för dig? Behöver du lite eller mycket sömn? Och kan du hantera när du sover för lite?

4 kommentarer:

  1. Jag instämmer med dig. Borde också hoppa på sömntåget direkt. Har varit dålig på det emellanåt men idag gör jag det faktiskt av den enkla anledningen att jag knappt kan hålla ögonen öppna. Tack vare detta kommer jag upp vid 6 när klockan ringer.
    Jag tror även att det beror på vad jag äter om jag behöver mycket sömn eller ej. Har jag vräkt i mig socker eller ätit för mycket för sent på kvällen så är jag jättetrött på morgonen. Äter jag nyttigt och låter bli att äta för sent så vaknar jag piggare.
    Sömnen är viktig för mig dock. Får jag inte sova ordentligt blir jag sur och explosiv och där har nog även jag blivit känsligare med åren. Det kan räcka med en natt för att allt ska bli upp och ned.

    Lycka till med att hoppa på ditt sömntåg i fortsättningen! :)
    KRAM!

    SvaraRadera
  2. Hög igenkänningsfaktor!
    Jag är kvällstrött och morgonpigg.
    Funkar bäst om jag håller fast vid nattning kl.22 och väckning kl.6 :) Har en exceptionell sov- och matklocka och funkar bäst bara jag lyssnar och lyder den. Så är det bara. I vardagen funkar det ju oftast finfint, för mej, men det är helger och ledigheter som får mej ur balans. Samtidigt är det skönt att släppa lite på "regelverket" ibland, för då njuter man extra när det är rutiner igen.
    Sat Nam!

    SvaraRadera
  3. Kan bara hålla med, funkar bäst om jag sover mellan 22-06. Har sovit dåligt senaste halvåret pga min arm och sen blev min sömn helt störd när jag hade varit i Indien.Inte ok att vakna för tidigt heller.Så sömnen har inte varit den bästa sista tiden när den blir ryckig.Min man kallar mig för skalman med min mat och sovklocka:)

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  4. Vi fungerar väldigt lika tydligen :) Kanske är mänskligt helt enkelt? Kram och tack för era synpunkter!

    SvaraRadera