torsdag 21 mars 2013

Vårtrötthet

Sömndagen. Idag. Stora sömndagen kanske till och med. Hör en sömnforskare prata på morgon-tv. Han betonar vikten av rörelse och att få dagsljus. Jaha? Det var väl inga nyheter. Det hade jag kunnat berätta. Vad han däremot säger är att den biologiska klockan inte hinner med hos alla individer när vårljuset kommer. Därför blir man extra trött. Det känner jag verkligen igen men visste inte om orsaken. Min vårtrötthet har helt enkelt en fysiologisk förklaring. Och då stillar jag mig med yogan, för systemet måste hinna med. Allt finns det tid för i rätt tid. Jag vilar helt enkelt in våren.

6 kommentarer:

  1. Jag tror att jag också sållar mig till den grupp som inte hunnit med. Har varit fruktansvärt trött den här veckan. Somnar i savasana, somnar när jag nattar lilleman, somnar när jag mediterar. Trött, trött, trött...
    Jag ska nog ta det extra försiktigt jag med och vila lite extra (innan yogahelgen).
    Kramar och energi!

    SvaraRadera
  2. Ja det var det jag också såg för ett tag sen om vårens yet lag :)

    Hoppas du blir piggare!!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var tack vare dig jag upptäckte det! Jag hoppas också på pigghet SNART! Kram kram

      Radera
  3. Hej fina Annika,

    Jag har oxå funderat på det, varför vissa personer får vårtrötthet. Jag känner nästan tvärtom, får sån energi av vårljuset och solen. Känner riktigt hur det spritter inombords. Vill stå på händer, sjunga och dansa :))
    Hösten är min svacka. November och totalt mörker. Hu...inget jag tacklar speciellt smidigt ;)

    Kram och ha en riktigt skön helg ��
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk att jag är precis tvärtom! Älskar hösten och känner den energin du beskriver, som om allt börjar om igen och allt får en chans till :) Kram och en skön helg till dig också!

      Radera