onsdag 16 maj 2012

Kan det bli coolare?

Ni vet jag har uteslutit kolhydrater sedan några månader. Inte fanatiskt men oftast. Och jag har mått gott av det. Av att tillsätta fett i min kost. Riktigt fett. Och sockret har fått ge vika. Efter några veckors huvudvärk har jag mått fint. Bättre än jag hade trott. Nu på yogakursen visste jag att det inte skulle bli helt enkelt, så vi sa att vi tar det som det kommer. På den lilla marknaden har vi köpt grönsaker. Och färskare och mer ekologiskt går inte att få tror jag :) Ingen har råd med något konstgjort gödningsämne ens, där vi varit. Och jordgubbarna var precis mogna. MEN. Fettet var svårt att hitta. Där vi precis vänt båten har de precis påbörjat resan med att ta in skräp. Yoghurt med mestadels socker och tillsatser och 0.5 % fett. Grädde som inte såg fabriksgjord ut hittade vi inte. Så jag åt lite bröd. Några gånger. Mest för att inte krångla. MEN. Efter några dagar började jag småhosta, slem hade bildats i luftvägarna igen! Och det slog mig, jag har ju ändrat kosten lite. Det jag har förstått när det gäller just mig och min kropp, det är att vete förmodligen är den största boven, spelar ingen roll om det spelt och hanterat på bästa Saltåkvarnsvis. Min kropp kan inte hantera det. Och jag bildar slem. Förmodligen inflammationer i mina luftvägar. Hela tiden. Därför var det extra härligt att komma hem. Köpa vispgrädde till kaffet. Äta rysk yoghurt som 17 % fett. Och MÅ BRA. Frukten saknar jag inte ens! Tänker inte på det längre. Vill inte ha. För att kroppen inte vill. Nu när jag rensat ut det. Bär däremot är gott, men jag äter inte lika mycket längre heller. Visst är det fantastiskt?! Och att mitt andetag är rent. RENT. När jag inte bryr mig om vete. Kan det bli coolare när man hittar rätt? Egentligen?!

5 kommentarer:

  1. Vad underbart att känna sin kropp så väl:)

    SvaraRadera
  2. Sannerligen stort att hitta rätt!

    Jag vinglar mig framåt på samma tema och det kan vara lite svårt att verkligen bara lyssna inåt och fråga kroppen "hur känns det när jag äter det här?"

    Och sen ta fasta på svaret som kommer. :)

    SvaraRadera
  3. Så intressant! Jag har själv dragit ned på kolhydrater en hel del. Jag ammar och äter inte strikt LCHF. Blåbär och hallon i smoothien varje morgon och lite för mycket mörk choklad. Men jag mår bra av det! Huvudsaken ju! Det intressanta är din iakttagelse av slem. Jag har nämligen i många år trott att jag varit känslig för mjölprodukter. Så när min man började käka LCHF och jag inspirerades av detta började jag äta mer mjöl produ. Grädde i kaffet, ganska mycket grädde och creme fraich i maten. (inte överdrivna mängder med mer än jag är van vid) turkisk yoghurt ibland osv. Det jag märkt är att jag INTE bildar mer slem av detta. Men har funderat på om det är när jag kombinerar med vete....Hmm..kanske är det så. Visst är det spännande att känna in vad kroppen mår bäst av? Be Happy!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Ulrika det är jättespännande och kanske något jag tillåter mig själv fullt ut för första gången. Har dragits med en mängd måsten och tankar. Men nu har jag släppt mig själv fri :) Tack för dina ord och be happy du också!

      Radera