onsdag 26 juni 2013

Soja - absolut ingen hälsoprodukt

Soja. Det finns många åsikter och tankar om den grödan. För många vegetarianer är det ett självklart inslag. Men det är ingen hälsoprodukt. Det är inget våra kroppar vill ha. Sojan hämmar till och med en hel del upptag i våra kroppar plus att den påverkar både sköldkörtel och bukspottskörtel. För att inte tala om själva odlingarna som krymper arealen för regnskogar i Sydamerika till exempel. Är vi så sugna på vegetarisk livsstil att vi blundar för det som uppenbarligen inte är bra för oss? Jag vet inte. Men jag känner många som äter en hel del soja och som inte kan ta in att det är en gröda våra kroppar inte vill ha. Plus att där den odlas i Sydamerika där blir den till foder till våra djur. Något är snett. Jag vill äta kött som kommer från djur som gräsbetat. Inget annat. Jag vill verkligen inte ha soja! Och sojalecitin, hur många produkter är det inte tillsatt i? Lite skrämmande är det för mig.Så här skriver Jordbruksverket om det:
Svenska kor, grisar och fjäderfä äter en hel del soja. Den sojan kommer till stor del från Brasilien. Mindre kvantiteter kommer dessutom från Argentina och Kina. Sojaodlingen i Brasilien har en del negativa miljöeffekter. Det beror bland annat på att Brasilien tillåter bekämpningsmedel som länge har varit förbjudet i Sverige. De växande sojaodlingarna leder också till att regnskog och naturliga gräsmarker görs om till åkermark.

greatlife.se skriver man bland annat
”Vi motsätter oss hälsopåståenden om soja eftersom det finns rikligt med bevis på att vissa isoflavonoider som finns i soja är giftiga för östrogenkänslig vävnad samt för sköldkörteln…givet att en kvinnas eget östrogen är en signifikant faktor för bröstcancer är det inte att rekommendera att soja är hälsosamt…allmänheten kommer att utsättas för en potentiell risk från soja utan adekvat varning och information”.

Det som de redovisar kommer från forskning. Protein går att få i sig på en mängd andra sätt. Äter du soja? Vet du hur många produkter du köper som den ingår i? Jag är superrestriktiv. Mot soja.

7 kommentarer:

  1. Jag är inte så påläst inom det området och jag såg att det var det i migthy greens.Vad tråkigt :( känns som det alltid ska vara något i.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag vet. Min dotter var allergisk mot mjölkprodukter som barn och fick sojasemp, en slags färdig välling. Hennes lilla mage mådde inte alls bra av det, du kan tro att jag ångrat det många gånger. Men idag vet jag bättre! Kram

      Radera
  2. Annika,jag äter och dricker soja sedan snart trettio år tillbaka...Har funderat väldigt mycket på vad det finns i...Problemet är att jag inte är vegetarian pga hälsoskäl.
    Därför tänker jag inte gå tillbaka till köttätandet.Fast drar ner på sojan lite det gör jag.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag vet Marika. Men jag tycker det är otäckt, när man tror att man äter något nyttigt och istället triggar det delar i kroppen som inte alls är hälsosamt. Jag som har problem med min sköldkörtel skulle aldrig äta soja. Jag skulle heller inte göra det om jag hade haft cancer. Men det är ju som jag tänker. Alla gör sina val. Men jag tänker också att det är viktigt att veta vad man stoppar i sig i god tro kanske. KRAM!

      Radera
  3. Jag har aldrig gillat soja (förutom sojasåsen, som jag bara älskar till sushi ;)) och är glad för det i dag. Tycker alla sojaprodukter känns mer eller mindre krystade och smakar i.n.t.e gott, inte i min mun. Det börjar ju belysas mer och mer dethär, att det inte var så enkelt och hälsosamt med sojan... bra så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den sojasåsen är gjord på svamp och inte på sojabönor :) Brukar den vara ska jag väl säga, har ju ingen heltäckande kunskap.
      Ja det är skönt att kunskapen kommer fram så vi kan göra våra aktiva val!

      Radera
    2. Fint så :D och när du säger det, så inser jag ju att jamenvisst, det var ju svamp!

      Radera