måndag 1 juli 2013

Jag har tänkt på en sak

Jag har tänkt på en sak. Det här med att äta lågkolhydratkost och inte vara hungrig. Det är så befriande. Alla vegetarianer som jag känner, utan undantag, pratar mycket om mat, äter ofta, verkar sällan vara riktigt mätta. De har pratat om förbränning och att den kosten gör att man behöver äta oftare. Jag tror det handlar om att man inte blir mätt på ett sätt som gör att kroppen orkar och håller längre. Det är helt ovetenskapligt, men ändå en iakttagelse från mig. Jag läser också i olika bloggar och på forum att det verkar vara så. Där du äter mycket kolhydrater men minimalt med fett så blir du helt enkelt hungrigare och blodsockret svajar. När jag ätit vegetarisk kost har jag heller aldrig känt mig riktigt nöjd. Jag vet! Vi är olika. Men inte så olika. Vi är trots allt biologiska varelser som är uppbyggda efter en slags modell. Det som vi åt för tusentals år sedan innan spannmålen gjorde entré. Och då kom också annat med i bilden. Jag är inte ute efter att reta upp någon som äter vegetariskt jag bara tänker lite högt idag. Hur tänker du?

6 kommentarer:

  1. Jag tror faktiskt du är något på spåren. Jag känner igen allt! Jag har varit vegetarian i många år och var nästan besatt av mat och nästa måltid...hela tiden faktiskt!! Jag äter kött nu, kyckling och fisk och det är som om jag blivit mätt på riktigt för första gången!!
    Tack för ditt inlägg!!
    Annelie

    SvaraRadera
  2. Skrev en maratonlång kommentar imorse, som försvann nånstans... sådär trevligt... Försöker på nytt, men lite kortare ;)

    Jag är inne på samma tanke. Ofta. En del av mej vill ju äta vegetariskt och den delen får bestämma i perioder. Under de perioderna äter jag inget kött, men då är jag hungrig också. Hela tiden. Och jag har sånt sockersug och sådan blodsockerbergochdalbana(!) att det inte är någonting likt. Hur jag än försöker och hur jag än komponerar min mat så den ska vara proteinrik och balanserad. Ändå. Hungrig.

    Jag äter som häst, eller, som en riktig karl :) och allt "mysigt" som fina, små sallader går bort så det sjunger om det. För det är ingen mat! Visst, det finns sallader och sallader, men dendär gröna, kalla varianten fungerar inte för mej. Varm, rejäl mat tack!

    Eftersom jag inte heller kan med varken tofu, andra sojaprodukter och quorn så blir det lätt ensidigt och rätt komplicerat att få till en köttfri diet.

    Och när jag nu senast höll mej till grönt, så var jag än mer medveten om detta. Hur de snabba kolisarna bara ökade mitt sötsug och fick mitt blodsocker att dansa salsa. Det hjälpte en aning att ha lchf-tänk i bakgrunden, men nej, jag blir inte mätt. Så enkelt är det.

    Okej, det blev långt ändå.
    Tycker dethär bara blir intressantare och intressantare.
    Sat Nam ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tack för dina rader! Älskar långa inlägg :)
      Och jag tror att det har varit som en lite tabudiskussion det här. Jag tror också att många är vegetarianer av moraliska skäl och då blir det kanske ändå svårare att se vad kroppen behöver och vill ha. Men som sagt, det kanske inte gäller alla.

      Ja det blir verkligen intressantare och intressantare!

      Sat Nam

      Radera
  3. Du är faktiskt något på spåren även om jag inte alltid vill erkänna detta när jag har mina vegoperioder. *skratt* ;)
    För stunden blir jag dock mätt på det mesta men det beror antagligen på mina problem med mage/tarmar (och viktnedgången av detta). Ska på läkarbesök imorgon och försöka utreda ifall jag är gluten- och/eller laktosintolernat. (Kanske är det veteallergi?) Något är skadat där inne i vilket fall och laktosintolernas kan ju bli resultatet av förstnämnda.
    Mina tankar snurrar för fullt för stunden och hur gärna jag än vill äta vegetariskt så tror jag att jag kommer att bli tvungen att tillåta mig själv att äta kyckling och fisk/skaldjur (det lilla jag tycker om) framöver om jag ska få i mig tillräckligt med näring och bli mätt. För ja, i vanliga fall tillhör även jag skaran som inte blir så jättemätt på helt vegetarisk kost.

    Men nog om det nu. Jag hoppas att du får en skön semester Annika! :)
    Varma kramar till dig min vän

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror också att det kan vara något man inte riktigt vill se om man vill äta vegetariskt. Jag har också varit där! Men nu äter jag det som jag mår bäst på.
      Hoppas du får klarhet på läkarbesöket. Kanske är du helt enkelt både gluten- och laktosintolerant? Håller tummarna att det går bra.
      Tack, ja nu räknar jag ner till semestern. Många kramar tillbaka!

      Radera