söndag 14 juli 2013

Jordgubbar och getyoghurt

Vi är framme i Kroatien. På vägen dit har vi landat några dagar hos en god vän i Frankfurt. Hon berättar om hur långt de kommit i Tyskland när det gäller ekologiska varor. Hon har en hel affär där allt är ekologiskt. ALLT. Tänk vad jag önskar mig det. Då vet man att att man handlar det man vill. Och det skiljer inte mycket i pris. De jordgubbarna hon serverar därifrån är underbara. Och jag kommer ihåg att jordgubbar är en av de grödor som besprutas hårdast. Bäst att börja odla sina egna. Men i Frankfurt, där kan man köpa dem i affären. Och vi äter de där söta jordgubbarna som smakar smultron tillsammans med fet yoghurt gjord på getmjölk. Den är så god. Och så krämig. Jag känner inte till någon yoghurt som är gjord på getmjölk hemma men när jag kommer hem ska jag försöka hitta det. För det vill jag ha, skönt också när man inte vill äta så mycket mjölkprodukter. Har du någon erfarenhet av det? Hoppas du också äter jordgubbar som är obesprutade och som smakar sommar. Och för att inte bli för präktig måste jag bara lägga ut den härfrån SvD.

4 kommentarer:

  1. Mums för ekologiska jordgubbar!
    Jag och kär väninna plockade själva hos en eko-odlare för andra året i rad, gott och inte är det nämnvärt dyrare än de "vanliga gubbarna".
    Tycker överlag att priset sakteliga börjar krypa neråt på de ekologiska alternativen, inte så det ryker om det, men lite iaf. Eller så har jag helt enkelt vant mej och glömt hur "billiga" äpplen och bananer kan vara ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är nog en kombination, priset sjunker och vi har glömt vad det kostat :)

      Radera
  2. Så underbart med en helekologisk affär! Det vore drömmen (att både ha och få handla i :)

    SvaraRadera