måndag 18 mars 2013

Vill inte baka, vill inte fika!

En bakare som jag. Som alltid bakat något riktigt smarrigt när det varit fest, kalas, fika eller födelsedag. Som idag när det är födelsedag. Men det sista året har ju inneburit en ändrad kursinriktning i mitt liv när det gäller mat. När det gäller fika. Och igår eftermiddag tänkte jag först att jag skulle baka något och ta med mig till jobbet idag för att fira. Men sedan kände jag - nej, jag vill inte det. Vill inte baka mer just nu. Inte sugen på fika. Absolut inte på sött. Och som av en händelse har en annan arbetskamrat med sig fikabröd och tårtor, hon fyllde 30 år i helgen och har firat stort. Förstås. Och jag passerar alla kakfaten och känner djupt inom mig hur nöjd jag är att jag slutat med sockret. Med vetemjölet. Med stärkelsen. Och det ser så vackert ut, men det gör inte gott i kroppen. Javisst kan man göra avsteg om man vill. Javisst kan man äta kolhydrater om man tycker att man mår bra på det. Jag gör det inte. Och det är helt enkelt en stor lättnad. Både att inte baka när jag inte har lust och att inte fika när jag inte vill. Frihet!

2 kommentarer:

  1. Frihet måste absolut vara det rätta ordet. Det låter så underbart att slippa suget.
    Själv dras jag fortfarande med sötsuget (om än inte riktigt lika starkt längre) och jag märker att när jag gör "nyttiga" godsaker med nötter och torkad frukt så väcker det suget ganska rejält. Kanske ska man dra ner även på sådant en tid tills kroppen anpassat sig till det nya?

    Jag säger grattis ännu en gång och hoppas att du haft en fin fikafri dag. :)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack det har jag! Åt en liten bit mörk choklad med citron i, supergod. Jag kan inte äta frukt, det triggar mitt sug direkt! Men alla är vi individuella. Vi kämpar på på varsitt håll. Kram min vän!

      Radera