fredag 17 maj 2013

Det där med att vara kvinna

Läser då och då hos Ann Fenrholm, författaren till Ett sötare blod. Läste det här inlägget om mens och PMS. Jag slutade få mens när jag v ar 45 år, det hängde inte alls ihop med hur det varit för min mamma och mormor. Kanske hängde det ihop med min kost? För det var tidigt. Ibland är det som läkare vore isolerade från sin omvärld och inte läser något om nya forskningsrön eller debatten om kost. Men nog är det märkligt att flera av de som svarat på Anns blogginlägg fått höjda ögonbryn till svar när det sökt läkare för olika problem som PMS och utebliven menstruation och sedan kopplat kosten till de förändringar de känt. De positiva förändringarna. Jag tror att våra kroppar i ren glädje börjar producera mer östrogen för att de får just den kost de är designade för. Uppenbart är ju att en del kvinnor får förändrade menscykler och mindre problem med sin nya kost. Vad tror du? Har du märkt någon skillnad?

2 kommentarer:

  1. Jag tycker mej märka en förbättring. Har ju ätit "bättre" och mer lchf:iskt sen ett halvår tillbaka (+tränat mer) och jag har åtminstone lindrigare pms. Har bättre ork med min mens också, den tar liksom inte över mej... om du förstår?! Att jag sen över hela fronten mår bättre gör ju att systemet får puttra på i lugn och ro, det hinner läka. Jag tror det vänder till det bättre på alla sätt. Tack för din inspiration ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror som du, olika goda saker samverkar. Bra kost. Träning. Yoga. Och tack för dina värmande ord!

      Radera