onsdag 28 november 2012

Andra sätt

Så glad över att hitta nya recept. Andra sätt att baka på. Lussebullar. En klassisk favorit. Nu gör jag dem med kokosnötsmjöl, smör och grädde i smeten. Goda. Trots min egen skepticism. Julgodis i form av ischoklad med det "rätta" kokosfettet, inte kokosfett från de små aluminumfyrkanterna som fynns i kyldisken. Nej jag använder riktigt ekologiskt kokosfett. Och riktigt mörk choklad. Kan blanda med nötter av olika slag. Grädde. Allt blir gott. Och det känns så härligt att få frossa lite i julgotter och bröd framöver för att det också är möjligt. Inget socker. Inget vetemjöl. Att hitta andra sätt gör mig extra glad. Hur gör du?

4 kommentarer:

  1. Jag håller med dig. Det är riktigt roligt att exprimentera med alla spännande lchf-julrecept som finns nu. Av någon anledning är det inte svårt att få tag på ekologiska ingredienser heller. Pepparkakor har vi hunnit med flera omgångar redan.
    Det känns lyxigt att få det där lilla extra utan att blodsockret skjuter i höjden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pepparkakor! Det har jag inte hittat recept på ännu, bara att googla vidare :) Och ja, ekologiska ingredienser är inte svåra att hitta idag. Skönt!

      Radera
  2. Pepparkakor ca 20 st

    100 gr smör
    2 krm malda nejlikor
    2 krm mald kardemumma
    2 krm mald kanel
    1 krm mald ingefära
    2 dl mandelmjöl
    2 msk fiberhusk
    2 msk honung
    1 ägg
    Lägg smör och kryddor i en kastrull. Ge ett hastigt uppkok, rör om väl och låt sen svalna lite. Blanda ner honungen. Rör ihop mandelmjöl och fiberhusk i en bunke. Vispa ner kryddblandningen. Rör sist i ägget, blanda väl. Ställ i kylen att svälla en halvtimme. Rulla matskedsstora bollar och platta till ordentligt. Lägg på bakplåtspapper och gör mönster i degen med en gaffel. Grädda på 200° i 10-12 minuter. Låt svalna på galler.
    Minns inte var jag hittade recptet, så jag kan inte ge dig länken, men det kan ha varit Mariannes Mat & Bak. Jag halverade honungsmängden och det funkade för min mage. :)

    SvaraRadera