onsdag 21 november 2012

Felmeddelande

När man pratar om lågkolhydratkost blir många provocerade.Och en hel del säger att det är placebo. Tja, är det placebo är det fantastiskt. Kroppens egen förmåga att ställa saker till rätta "bara vi tror det". Det som är lustigt är att alla vetenskapliga undersökningar som nu visar att vi behöver mycket fett och inte kolhydrater är något som glöms bort. Vi blandar ofta ihop vad vi gillar med det vi mår bäst på. Det är klart kroppen vill ha smågodis om vi serverar den det hela tiden. Och det tar tid att bli av med sötsug. Det är förstås individuellt hur det påverkar, men att det påverkar det är helt klart. Något som jag tycker är riktigt läskigt är kolhydraternas inverkan på inflammationstillstånd i kroppen. Och att cancerceller slutar växa om du tar bort kolhydraterna med sockret främst i spetsen. Är det placebo? Vad är det vi inte vill se?  Eller kanske helt enkelt fakta? En ny bok som presenteras på ett lågmält sätt på TV4 kanske kan lysa upp dimmorna? Ett sötare blod : Om hälsoeffekterna av ett sekel med socker av Ann Fernholm verkar riktigt intressant. Som barn var jag helt ointresserad av godis, det kunde ligga och bli gammalt. Någonstans längs vägen blev jag tvärtom, jag har älskat godis i alla former. När jag behöver fett blir jag sugen på sött, som en slags felmeddelande i mig själv. Kanske säger något om de budskap vi utsatts för i över 30 år att fett är farligt. Men jag fortsätter att låta bli kolhydrater och socker och mina hälsovinster ökar. Hur gör du?

2 kommentarer:

  1. Jag såg det. Jag är så ambivalent, men jag försöker verkligen dra ner på kolhydraterna. För tillfället har jag lagt till rotsaker och LITE frukt men försöker helt utesluta gluten och rent socker. Som de sa på TV4 om jag uppfattade koreket så är det ju så att vi alla också reagerar olika och bryter ner socker olika snabbt. Har man tex tränat hårt är det inte lika "farligt" att äta en banan. Sen är det ju det här med Ayurvedan. Den tilltalar mig. Om jag tolkar min kroppstyp rätt skulle jag må bra av att äta mannagrynsgröt till frukost höst/vinter. Jag tycker om mannagrynsgröt och tycker att jag mår bra när jag äter det. Skulle vara intressant dock att mäta blodsockret regelbundet ett tag för att se vad som händer när man äter olika saker. Det skulle nog få mig att sluta med mycket. För ett högt blodsocker är ju INTE bra. Oj, det blev långt. Men du väcker tankar. Som alltid, Tackar så mycket för det. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag blir också sugen på att mäta. Men om du följer kostdoktorn på nätet, www.kostdoktorn.se så får man fakta hela tiden över vad som kallas för en "modediet" idag men som varit receptet på att må bra väldigt länge, över 100 år...Tack för ditt långa svar! Kram

      Radera