söndag 4 november 2012

Kaffe och hjärtslag

Skrev här om mitt hjärta. Två helger har jag haft ett långtids-EKG på mig. 48 timmar. Det har varit lite knöligt men självklart gått. Jag vill ju göra undersökningen för att kanske utesluta något. Den här helgen har mitt hjärta riktigt bankat. Och bankat. Och jag börjar fundera på mitt kaffe. Kan det vara så att hjärtat slår hårt av för mycket kaffe? Eller är jag helt ute och cyklar nu? Kan det vara så att ju känsligare man blir ju känsligare blir man. Tycker nämligen att idag, när jag kopplat bort mitt EKG, då har hjärtslagen varit hårda hela eftermiddagen. Nästan rusat. När jag tänker på vad jag gjort, så har jag druckit kaffe. I omgångar. I olika grupperingar. För att det är gott. För att jag blivit bjuden. Och så var jag där igen. Dags att dra ner på kaffet hursomhelst. Men ändå, har du någon erfarenhet kring hjärtslag och kaffe? Kanske betyder kaffet ingenting i sammanhanget. Men jag tror faktiskt att det gör det. Vad tror du?

8 kommentarer:

  1. Vet att jag läst nånstans att kaffe kan ge hjärtklappning, om man är "känslig" Och minns när jag under min utbildning, när vi pratade om "scenskräck" och rädsla att prata inför folk, att det talades om att skippa kaffe innan jobb. Vet också att kaffe kan ge högt blodtryck hos en del... så det kan kanske vara en idé att prova att sluta, ge det någon/några månader och se hur det verkar...Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju aldrig tidigare känt av mitt kaffe. Men har ändå börjat fundera nu eftersom jag känner av så tydligt i min kropp vad jag äter och dricker. Jag har alltid haft lågt blodtryck, så det är nog ingen fara. Kruxet är att jag tycker att det är så gott... Får kanske tänka om. Tack för dina ord! kram

      Radera
  2. Jag som dricker mycket mindre kaffe än jag gjorde innan jag blev en klok kvinna...hehe...känner hjärtat varje gång jag tar en kopp. Som en påminnelse tänker jag.

    SvaraRadera
  3. Jag "tål inte" kaffe. Får både hjärtklappning och ångest om jag dricker för starkt kaffe. Ändå gör jag det bland, för att det är gott. Ibland funkar det men ofta mår jag skit efteråt. Måste röra på mig mycket för att bli av med obehagskänslan. Det är då jag förstår varför jag slutade dricka kaffe. Det går helt enkelt inte. Ja så jag tror absolut att dina hjärtslag och kaffeintaget kan ha ett samband.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, så har det aldrig varit för mig jag har druckit hur mycket som helst förr. Men sedan har jag låtit bli det i perioder men alltid börjat igen för att jag tycker det är så gott. Men nu funderar jag som sagt igen... Kram!

      Radera
  4. Jag har som du för hög puls, men inte gjort någon ordentlig utredning. En medicin jag åt gav hög puls och den har jag slutat med nu, men det gav ingen förbättring.
    Efter att har läst om magnesiumbrist, misstänker jag att det är det jag har. Nu har jag ätit magnesium i några veckor och pulsen har saktat ner märkbart. Bästa effekten får jag när jag äter en relativt hög dos utspritt över hela dan. Dock har inte hjärtrusningarna, vid ansträngning, försvunnit än, får ge det lite tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag har inte hög puls, däremot slår hjärtat hårt. Jag äter ingen medicin, det kan inte vara något sådant. Spännande med magnesium, det äter jag redan som tillskott varje dag. Men bara en gång om dagen. Jag tror att de hårda slagen jag får av hjärtat står för något annat faktiskt. Vi får se vad läkarna säger.

      Radera