söndag 28 oktober 2012

Underbart bra och riktigt dåligt

Vi har varit borta över helgen. På ett spa. På ett strandbad. Isskrubb. Aromabastu med citrusdofter. Hamam som i Turkiet. Fotbad som i Malaysia. Lerinpackning av kropp och hår som i Marocko. Vilsamma simturer i saltvatten. Vilande i gigantiska bäddar för två med kryddigt te, salta mandlar och mörk choklad. Vi har njutit. Druckit lite bubbel och firat en del saker för oss själva. Som har med framtiden att göra. Och vi har ätit. Lite kolhydrater. Kanske mest i form av socker, för bröd vill jag verkligen inte ha längre. Och ändå. Våra magar svällde. Men vi började båda hosta. Rossla. Och jag börjar undra - hur gjorde vi tidigare? Hur lät vi? Rosslade vi lite jämt utan att ens märka det? För nu är det påtagligt. Och det går fort. Så med vattenstunderna i godaste minnet lägger jag också till det andra - att kolhydraterna får oss slemmiga i halsen ganska snabbt. Lite läskigt är det allt. Och jag tror inte att vi är känsligast i världen. Kanske bara att det visar sig så snabbt och tydligt när vi låtit bli det sedan början på året? Ja vad är vad egentligen. Klart är att de där kolhydraterna, de är inte bra för våra kroppar. Inte för min, inte för min mans. Och jag tänker på alla andra inflammationstillstånd som kan finnas i kroppen. Länge. Innan de ger sig till känna. Lite läskigt är det allt. Eller vad säger du?

2 kommentarer:

  1. Vet inte riktigt om det är kolhydrater... Märker att mitt slem och min rosslighet ökar med ökad luftfuktighet...Kan liksom inte riktigt tro att det är BARA maten som inverkar. Fast egentligen tror jag att det är högst personligt. I dag och i går har jag hostat; det regnar! Yr känner jag mig också; det blåser med...ovanligt i Rom.

    SvaraRadera
  2. Ja så kan det vara. Nu var vi på en vindstilla plats, några minusgrader, havet var helt spegelblankt och inte minsta vindpust. Ingen fuktighet, ingen vind, för det kan påverka också. Men för mig kvarstår faktum, det spelar ingen roll var jag är, när jag var i Stuttgart i september hände samma sak. Det är först senare jag lagt ihop det hela och sett sambandet. Mönstret. Kanske märker man det tydligare när man avstått från stora delar av kolhydraterna? Jag äter ju grönsaker och det finns kolhydrater i dem också, men jag menar som du vet det vita, mjölet och sockret i alla former. Det är som en upptäcktsresa. Jag tror också att det är personligt, men bara till en viss del. Forskningen visar att kolhydrater höjer inflammationsrisken i kroppen. På en mängd ställen. Det är inget jag hittat på. Jag är mer häpen över hur mycket som påverkar och hur snabbt det går. Hoppas du mår bättre Marika!

    SvaraRadera