torsdag 8 augusti 2013

Visste du det här om bovete?

Nillas kitchen är en underbar sajt med många härliga recept. Nilla använder ofta bovete och jag måste erkänna att jag inte riktigt haft koll på vad det är. Egentligen. Trott att det var något slags sädesslag. Men det innehåller inget gluten. Bovete är faktiskt inte ens ett sädesslag. Det är släkt med rabarber tydligen. Det är riktigt brat ur näringssynpunkt, eftersom det bland anant innehåller åtta essentiella aminosyror och höga halter av
 mineraler och vitaminer som t.ex. fosfor, magnesium, zink, järn och B6. Så nu kan man laga gröt, pannkakor eller annat gott med ännu godare samvete :)

Bilder har jag lånat hos Nilla.

4 kommentarer:

  1. Yepp, det visste jag ;) Och bovetegröt, som jag brukar tillaga den, är en supergrund för en bra frukost. Hm, nu måste jag nog koka den igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh va härligt! Jag är ju en riktig grötperson så det här var goda nyheter!

      Radera
  2. Jag trodde också att det var ett sädeslag, en variant på vete ;)
    Härligt att du informerar om spännande saker när det gäller livsmedel och näringsämnen!

    Det jag funderar på (för jag gillar oxå gröt, hihi) är om det ändå inte skjutsar upp insulinnivån, eftersom det innehåller stor del kolhydrater (ungefär som havregryn)...men man kanske skall testa och se hur kroppen reagerar.

    Kram o natti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det har jag faktiskt inte någon koll på. Ännu :) Kram!

      Radera