onsdag 16 oktober 2013

Intervallträning av andningen

Andningsmuskeln nummer ett,  diafragman, kan man faktiskt träna upp. Om man känner på sin diafragma med händerna, letar sig in i kanten av bröstkorgen och runt så kan man känna om den är stel eller mjuk. Min är mjuk på hela framsidan men inte på sidorna, där är den inte elastisk. Mera hård och otillgänglig på ett oelastiskt sätt. Eftersom jag är fast besluten att förändra och förbättra mitt andetag, läs förlänga min utandning som de senaste åren liksom klippts av, så fortsätter jag utforskandet i min medvetna andning. På kursen Medveten Andning får man ett hjälpmedel, en relaxator som man använder för att just träna sin diafragma. Man kan köpa den själv också naturligtvis. Det är som en slags intervallträning för diafragman. Det går till så att man har relaxatorn i munnen, andas ut via den. Det finns ett motstånd man kan ställa in. Det verkar så simpelt, men det fungerar. Jag har faktiskt förlängt min egen utandning och jag jobbar vidare. Här andas man in med näsan och ut med munnen och det är kanske lite motsägelsefullt kan man tycka, men relaxatorn hjälper till att träna diafragman och andningsmusklerna och det påverkar direkt ditt andetag. Man kan även motionera, springa eller vad man sysslar med och använda den. Själv så andas jag med den på kvällen när jag läser eller tittar på tv. Jag börjar få kontakt med min diafragma, eftersom min utandning sakta har börjat förlängas. Det är ren vetenskap, fantastiskt för den hjälper mig sedan i yogan där andetaget är nummer ett. Vågar du testa?

 

2 kommentarer:

  1. Har en sån där relaxator men tycker inte den är tillräcklig, alldeles för lite motstånd... trodde faktiskt att det var ett skämt när jag testade den.. Men, vi är alla olika :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har säkert en stark och mjuk diafragma :) Men du kan ju använda den när du tränar och springer (inte i yogan:)) och se hur det känns då, eller det kanske du har gjort redan? Folk som löptränar säger att det brukar vara tufft. Hör gärna av dig igen och berätta i så fall!

      Radera