fredag 10 februari 2012

I alla lägen

Vår dotter blir opererad i ögonen med laserteknik. Hon har valt det själv. Sedan hon var 12 år med söta glasögon på näsan har hon önskat sig något annat. Att vara utan. Att kunna kliva upp på morgonen utan att behöva ta på sig glasögonen för att faktiskt se någonting. Kanske tycker någon att det är ett lyxproblem, för henne handlar det om en praktisk vardag där sportande och annat krånglar till det. Igår var hon på en klinik och gjorde ingreppet. Hon var lokalbedövad förstås. Men sa också att hon andades med magen hela tiden. Och läkaren sa - tänk så smidigt det gick! Så lugn du är och så bra du andades. Och jag säger det igen, den där djupandningen, tänk vilken gåva det är att kunna få till den. Även när man gör obehagliga saker. Att andas djupt när någon operarar ens ögon. Ganska fantastiskt att det funkar i alla lägen.

2 kommentarer:

  1. Jag har också opererat mitt synfel med laser, för några år sen, bland det bästa jag gjort. Var så less på linser o glasögon!! Och det gick även utan djupandning, eller, jag hade nog med mig den i mitt norrländska lugn...

    SvaraRadera
  2. Kanske samma Marie :) Norrländskt lugn och djupandning, vilken oslagbar kombo!

    SvaraRadera