måndag 30 september 2013

Näsandning hela tiden!

Jag har varit på en helgkurs för Medveten Andning. Jag måste skriva orden med stora bokstäver för det var så otroligt givande och berikande. Och ja, jag har gått en första kurs för en annan kär yogavän och bloggare Maria och skulle ha gått den här certifieringskursen för ett år sedan. Men livet kom emellan. Hur som helst, nu har jag gått den och jag känner mig full med helium. Skulle kunna flyga iväg för kursen är så oerhört konkret och full av nördig fakta som jag bara älskar. När man kan knyta ihop det jag lärt mig i yogan med vår västerländska vokabulär och med fakta. Vi andas ju via näsan i yogan. Och styr med magen. Och andas djupt och lugnt. Tänk så bra vi mår. Men i resten av tillvaron, hur gör vi då? Andas vi med näsan då också? Eller har vi munnen öppen och förlorar 40 % av vätskan på det sättet. Så att vi blir torra i munnen? Och ja, det går att rada upp hur mycket som helst av fakta och siffror. Men tänk bara att yoga vidare i vardagen. Att andas via näsan jämt. Alltid. När vi sover. När vi motionererar. Tänk att springa ett marathon med stängd mun! Vilken grej och vilken lättnad för kroppen. Jag svämmar över av goda fakta och goda nya kunskaper. Fått andra sätt att förklara djupandningen på. Den som vi mår så förträffligt på. Och ja, ska man andas med stängd mun nattetid så vet man ju inte om man gör det egentligen. Bästa sättet är helt enkelt att tejpa sin mun. Kan låta dramatiskt. Själv tyckte jag det var otäckt först, men sen, vilken skillnad. På sömn. På allt möjligt. Våga ta emot näsandningen i HELA ditt liv. Anders Olsson heter pionjären som läst 500 undersökningar i ämnet och skrivit boken Medveten Andning. Och ja det är klart att yogan och den medvetna andningen gifter sig. På ett fantastiskt sätt.
 

5 kommentarer:

  1. Visst är det fantastiskt och så enkelt och självklart på en och samma gång. Jag pratar alltid om vikten av näsandning på mina yogaklasser. Både på och utanför yogamattan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog inte pratat om det utanför yogan men härifrån och framåt blir det så!

      Radera
  2. Så himla spännande! Nu blir jag nyfiken på den där boken! Vill lära mig mer om andningens roll. Att den är grundläggande i yogan känner jag ju, men för övrigt hur man skall ha med sig den. I det vanliga livet så att säga. Det vill jag veta mer om :))
    Tack fina för dina spännande inlägg och bra tips! Kraaaam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är jättebra och instruktiv! Tack för dina ord. Kram kram!

      Radera
  3. Hej Annika, visst är näsandning spännande. Jag tycker som du att näsandning är jätteviktig och börjat jogga med stängd mun. Jag upptäckte att om man andas in under fyra steg och sedan andas ut på fyra steg så får man en härlig balans. Dessutom har jag lärt mig att bukandas när jag joggar, det blir nästan som joggmeditera. För att underlätta näsandningen använder jag en näsvidgare, en Airmax. Vilken skillnad! Jag som aldrig joggade, nu gör jag det varje dag. Funkar även för yoga, det blir lättare att fokusera på bukandningen. Tack för en inspirerande blogg! Hälsningar. Joanna

    SvaraRadera