onsdag 7 mars 2012

Practice eller träning?

Ibland tror jag att ordet träning i yogasammanhang ställer till det i onödan. Människor uppfattar det som något som är som gymanstik eller till och med akrobatik ibland. Och många gör rörelser de inte bör göra, utan att veta om det och skadar sig följaktligen, i nuet eller längre fram. Det är en andlig disciplin, som sker fysiskt. Och om man vill hitta ännu en skillnad i vad det är så tänker jag andetaget. Man utför sina positioner, rörelser eller serier eller om ni vill asanas, vinyasas, kriyas till sitt andetag. Och där är den största skillnaden. Tänker jag. Att man andas och kroppen rör sig inte bara med muskler, leder och kroppsdelar. Det är energin som får den att hitta flowet. det som gör skillnad i att utöva yoga är att det är andningen som är verktyget. Mer än kroppen. Egentligen. Så tänker jag. Så fungerar det för mig idag. Och det är en helt fantastisk känsla när andningen flyter runt och får kroppen att orka hur länge som helst ibland, känns det som. Som får kroppen att vakna till liv och vara precis så intelligent som den är. Hur tänker du?

6 kommentarer:

  1. Ja, jag tänker som du. O det där flowet när andetagen får kroppen att liksom yoga av sig själv, det går inte att beskriva, det måste upplevas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det måste det. Tack för dina ord!

      Radera
  2. Jag är med dej här, ävenom jag nog ser på min yoga som träning. Också. Dels som fysisk träning, men också som en andlig träning. Jag talar också om, för enkelhetens skull, "min yogaträning" bara för att det är så självklart att använda mej av det uttrycket, men jag förstår också att ordet 'träning' för de flesta betyder... något annat. Tänker att man behöver förtydliga sig själv ibland, beroende på vem man talar till och med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är lite snårigt det här. Det sker ju fysiskt och ibland är man helt slut i kroppen och jag säger också min yogaträning, men när jag ibland möts av kommentarer hos mina elever som - min doktor har sagt att jag inte får träna på några veckor då kan jag känna att det blir lite hopblandat. I min värld kan man yoga i princip alltid. Fast otroligt modifierat. Sen om man inte vill eller orkar av olika anledningar, det är något annat. Och Andlig träning eller disciplin - det kommer på ett ut för mig :) Tack för dina ord!

      Radera
  3. men jag visste inte...jag har missat...en helt annan blogg av dig, så alldeles underbart och vilken gåva. vad glad jag blir nu. varma kramar till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är för gullig, ja det blev lite mer fokus i mitt liv på själva andetaget och då bara fanns den där, den här bloggen också :)varma kramar tillbaka!

      Radera