måndag 11 november 2013

In på den strama linjen igen

Efter mer än 11/2 års lågkolhydratkost har jag börjat slarva lite. Lite här och där. Inte för att jag inte får utan mest för bekvämlighet och för att det finns få alternativ. Behöver påminna mig varför jag påbörjade den här kostomläggningen. Det fanns främst en orsak till och det var att kolhydrater främjar inflammationstillstånd i kroppen. Och jag med så många upprepade luftrörskatarrer, lunginflammationer och hosta ville testa. Och faktum är ju att jag slutade hosta. Inte bara med hjälp av kosten, men den var en stor del i det hela. Yogan har också gjort sitt. Men nu när slarvet blivit mer regel än undantag har också hostan smugit sig in... Ja det är verkligen högst ovetenskapligt men det bryr jag mig faktiskt inte om. För jag vill inte hosta, så nu kör jag in på den strama linjen igen. Och magen kommer att jubla. Sömnen kommer att bli djupare och viskningarna och suset i kroppen efter något sött eller bara något kommer att tystna. Så skönt. Stramar upp mig. Tar bort mjölkprodukter utom smör. Ingen frukt. Ingen choklad. Inga nötter. Punkt. Den strama linjen tilltalar mig mer och mer.

6 kommentarer:

  1. Ja visst känner man av när man går över sina gränser.Men ibland vill man inte lyssna :) men det är bara att styra upp igen så brukar det bli bra jag brukar tänka att allt är en process och det tar tid att släppa vissa saker, det måste få ta sin tid.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja så är det nog. Lätt att bli lite blind för det man FAKTISKT gör :) Kram!

      Radera
  2. Det är märkligt det där att det är så lätt att glömma bort vad man får ont av, när värken hållit sig borta länge. Lite nötter, en klick crème fraiche och vips kommer muskelknutor, nackvärk och onda leder. Strama linjen är det bästa även för mej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis. Lite skönt att höra att vi är fler som missar ibland. Men vi stramar upp oss.

      Radera
  3. Jag brukar äta och "strama upp mig" med en GI-liknande kost och det har fungerat alldeles fantastiskt för mig. Sömnen har absolut blivit djupare, längre och jag har känt mig utvilad. Magen har mått som en liten spinnande katt, ingen svullnad, inga gaser, ja inget gnäll alls. Jag har känt mig gladare, nästa euforisk och det är en härlig känsla. Musklerna har jag upplevt som starkare, uthålligare, hela kroppen sjunger en slags hymn!
    Jag vet dock inget om varför man ska utesluta nötter, berätta! Brukar ta en handfull då och då.
    Tänk att du har två så givande bloggar, tusen tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt glada inlägg! Nej man måste inte utesluta nötter alls. Men när jag liksom äter lite hit och dit så utesluter jag choklad och nötter för det kan jag verkligen äta mer av. När jag gjort det ett tag har kroppen hittat tillbaka till sig själv.
      Kul att du gillar bloggarna! Kram

      Radera