söndag 17 november 2013

Jag - en saffran-oholic

Jag älskar saffran. I fisksoppa. I grytor. Men mest av allt i bröd. Och då närmare bestämt saffransbullar. Eftersom jag nuförtiden inte använder mig av vetemjöl eller jäst när jag bakar var det ett litet test idag. Jag gjorde lussebullar, vanliga saffransåttor med kokosmjöl och bakpulver istället. Nja. Det blev inte jättegott. Jooodå försäkrar min man mig men jag som vill begrava tänderna i det där fluffet får nog tänka om. För de blir ju inte så höga och mjuka när man inte bakar på mjöl. That's a fact. Men i alla fall. Vänjer mig nog för vetemjölet är borta ur mitt liv, jag vill må bra. Har du gjort några saffransbullar eller tycker du att jag är alldeles för tidigt ute? Jag älskar inte bara saffran utan också julen, glöm inte det :)

                                                            Smeten blir lite kladdig.




 Ojästa, hälften med russing, hälften utan.
















Klara men inte fluffiga :)

2 kommentarer:

  1. Det är inte så stor skillnad på de ojästa som de jästa bullarna :) :) Jag gillar saffran och som vegetarian så äter jag det rätt så ofta. De där bullarna locka mig inte haha!
    Anneli

    SvaraRadera
  2. Nej nu är du orättvis :) De smakar rättså ok men är inte så fina!

    SvaraRadera