fredag 6 januari 2012

Inte utan min näskanna

Neti. Sköja näsan på yogiskt vis. Som numera är vedertaget av öron-näsa-halsläkare också :) Jag gör det inte varje dag. Jag gör det när jag känner behov av det. Blev plötsligt så nästäppt och torr i näsan att det inte gick att andas via den igår kväll. Och då tog jag fram min blåa näskanna. Som jag nästan glömt bort att jag har. Och det lossade förstås. Och tänk att så lite gör så mycket. Tänker också på alla dessa människor som blivit beroende av nässprayer och som inte kan vara utan. Jag har en arbetskamrat som är så. Jag tipsade om näskannan, men hon tyckte det verkade lite äckligt. Men att dra upp kemiska substanser i näsan, i form av läkemedel, som hon nu är beroende av det är inte äckligt... Ibland tror jag att vi har något slags snedvriden syn på våra kroppar och vad som egentligen är äckligt. Jag älskar min näskannna!

Nånat bilden härifrån http://www.renasnoken.se

7 kommentarer:

  1. Åh tack för påminnelsen. Jag har en som jag glömt bort. Är täppt i näsan och har motvilligt tagit nässpray. Ja... snedvriden syn har vi allt. Kram på dig

    SvaraRadera
  2. Jag använder min Neti nästan varje dag. Men aldrig direkt före ett yogapass som många säger att man ska. Hur mycket jag än snyter mig efteråt så kommer att alltid ut vatten någon halvtimme senare när jag står i Downward Facing Dog. Inte så kul. =)

    SvaraRadera
  3. Sportyspice- ja samma händer för mig, det funkar helt enkelt inte. Bara droppar länge efter :)

    SvaraRadera
  4. Miss UD, många yogis sköljer näsan varje dag för att rena luftvägarna. Jag gör det vid behov. Man har en kanna, som på bilden, fyller den med en tsk salt (himalaya, det river inte och är finmalet) och varmt vatten. Hälften av vattnet häller du i den vänstra näsborren och då rinner det ut ur den högra och så byter du. Simsalabim! Och du får lov att snyta dig före, under och efter. Det lossnar garanterat. Sen behöver man stå lite upp och ner, jag böjer bara överkroppen och så rinner det sista vattnet ut. En del är extrema och säger att man måste stå på huvudet för att få ut det sista. It is your choice :)!

    SvaraRadera
  5. Min morfar var läkare och vi fick skölja näsan på hans vis varje gång vi bodde där (vilket var ofta).

    Inga näskannor fanns på den tiden, vi fick ett glas med kokt vatten med salt som vi tog in i munnen och "fräste" ut genom näsan!

    Inte så kul men det funkade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min mamma gjorde något liknande faktiskt :) Tack för dina rader!

      Radera