fredag 27 januari 2012

Tyst i mina andetag

Jag har tappat min röst. Nästan helt. Så overkligt på något vis. Det kommer ett ljud en stund efter att jag har försökt säga något. Ringer till sjukvården och lyckas på något vis förmedla mina frågor. Men det är tystnad som gäller. För mig. En vecka ungefär eftersom förkylningen slängt sig på mina stämband. Är det en slump? Tja. Vem vet. Kanske är det ett litet subtilt tecken på att jag ska dra ner på mitt tempo. Jag stressar inte. Det gör jag faktiskt inte. Men har mycket inplanerat på mitt jobb. Jag möter ofta människors uppskruvade förväntningar, som om jag kunde trolla. Nu när jag vänligt men bestämt har avbokat alla möten och vilar hemma får jag ett mail där en person önskade att jag hade kunnat teckenspråk så vi hade kunnat mötas ändå...Nej, det var inget skämt. Ibland tror jag att världen är galen. Så viktigt är inte det vi sysslar med. Man får helt enkelt följa med. Jag är tyst. Och andas. Lyssnar till mina egna andetag.

4 kommentarer:

  1. Det där minns jag..., när jag skulle ut och resa och fick ha med mig post-its för att kunna förmedla mig med omgivningen. En enda gång har det hänt och då skulle jag just flyga tvärsöver jordklotet. Men det gick bra tillslut ändå. Krya på!!

    SvaraRadera
  2. Marika - hjärta dig!

    Pella - oj, det låter krångligt :)

    Min röst har återvänt, men jag är försiktig nu.

    SvaraRadera
  3. Tappade rösten helt under min första månad som präst för 8 år sedan och sedan dess tappar jag den ungefär en gång om året. Jag tror också att det är vettigt att ta det som en signal från kroppen, men, oj, vad det aldrig kommer i rätt tid, tänker man när det är ett faktum. Min vigningsbiskop sa något av det vettigaste jag hört till mig under min utbildning: Kom ihåg att du aldrig är oumbärlig! Så klokt och så sant. Vila, vila, vila.

    SvaraRadera