lördag 21 januari 2012

Överandas du?

Överläkare Johannes Lindh tar i sin bok "Medicinskt svårförklarliga symtom" upp hur en dålig andning är involverad i en mängd hälsoproblem. Det är så intressant att jag klipper ur ett stycke. Nog är det något att tänka mycket på? Hur vi andas? All intressant information om medveten andning hittar jag här: www.sorena.se

"Kroppen fungerar annorlunda =funktionell rubbning
När vi inte får den vila/återhämtning vi behöver, så sker förändring i kroppen:

1. Muskelspänningar kan ge huvudvärk, ont i nacke/axlar (som leder till yrsel), ont i hela kroppen, tandagnisslan, heshet m.m.

2. Man kan också se förändringar i våra stresshormoner som kortison och adrenalin. Kortisonsystemet fungerar helt enkelt inte som det ska. Leder bl.a. till omotiverad trötthet. När det gäller adrenalin i kroppen, så ökar det och det ger symtom som kalla fingrar, tår, magen trivs inte, man kan bli förstoppad. Det stör andra balanser i inre organ, så man kan få torr mun/ögon och hjärtklappning.

3.Det visar sig att människor får en viss hyperventilation, en överandning, så att man andas ut för mycket koldioxid. Hyperventilationen är så låggradig att den inte märks på individen. Hyperventilationen stör kroppens celler, det medför i sin tur ändrade organfunktioner i kroppen som att blodkärl drar ihop sig, man får sämre blodflöde till hjärna, muskler, hjärta och grovtarm. Hyperventilationen gör också att retbarheten/känsligheten i nerver och muskler ökar, så det blir svårare att slappna av de spända, ömmande musklerna. På sikt ser man också en ökning av känsligheten för ljus, ljud och kemikalier (dofter, mediciner).

Andra förändringar i kroppen gör att man lättare blir andfådd än normalt, man får också svårare att hålla andan och behöver längre återhämtning efter ansträngning. Alla dessa förändringar i kroppens funktion kallar vi funktionella rubbningar."

2 kommentarer:

  1. Spännande, inte sant. O det är ju via Sorena jag fått min utbildning till andningsinstruktör

    SvaraRadera
  2. Yogamamma, jag vet :) Och jag hade själv tänkt gå den men det funkade inte just nu med allt annat. Men jag vill!

    SvaraRadera