torsdag 12 januari 2012

Törstig i öknen men rädd för att drunkna ?

Lyssnar på radio i bilen. När jag kör på kvällen. Gillar det skarpt och gärna när det är något man lär sig eller får reda på. I Karlavagnen härom kvällen så pratades det om D-vitamin. Den vitamin vi får i oss av solen via huden på sommaren. Men som många av oss lider brist på under den mörkare årstiden. Och hur många sjukdomstillstånd som kan bottna i det! Och hur många som inte skulle behöva drabbas av depressioner när det blir mörkt. Jag blir helt förbluffad. Läkaren som radiojournalisten intervjuar är så där trygg i sina fakta. Jag bestämmer mig direkt. Här ska ätas D-vitamin. Och jag ska inte lida brist. Att vara rädd för att överdosera D-vitamin är ungefär som att vara i öknen och törsta ihjäl och samtidigt vara rädd för att drunkna... Kände du till d-vitaminens stora betydelse?

3 kommentarer:

  1. Sen två år tillbaka äter jag extra tillskott av d-vitamin under vinterhalvåret. Det, tillsammans med medveten andning och att prioritera dagsljus är min bästa medicin mot vintertröttheten. Upplever att d-vitamin hjälper en massa. Och Holistics vitaminer ska det vara!

    SvaraRadera
  2. Jag fick utskrivet D-vitamin av min läkare som samtidigt sa att jag absolut skulle passa på och gå en timme om dagen i rask takt under solen (i Rom kan man det för det mesta) helst två gånger i veckan. Man har upptäckt att det är lika bra som kemion...hur det nu funkar...

    SvaraRadera
  3. Yogamamma - Jag förstod att det var många som redan kände till det. Men för mig var det nyheter. Och holistic it is!

    Marika, det var ju oerhört intressant att din läkare sa så. En av sjukdomarna de tittar på när det gäller brist på d-vitamin är cancer...Hett forskningsområde tydligen. Kram!

    SvaraRadera