tisdag 21 augusti 2012

Bara att få till det där med mat och sömn

Det här med att äta hälsosamt. Och vad det för med sig. Min första yogalärare sa en gång med ett leende att om vi bara fick till mat och sömn ordentligt så var mycket redan preparerat för yogan.  När vi hade lite bråttom. Bara fick till mat och sömn. Smaka på den. För det är nyckeln till det mesta. Vi är ändå fysiska varelser som har stora behov. Och så mycket kroppen styr. Tänk bara att inte få sova, hur knäckande det är i längden. Eller att inte äta optimalt, hur det sinkar oss. Men jag känner i och med att jag idag äter naturliga fetter, glutenfritt och utan socker i stort sett, hur otroligt mycket bättre jag mår på det. Det är inte bara så att jag är nöjd inuti utan jag känner rent fysiskt hur väl den kosten gör mig och min kropp. Och hur mycket kosten påverkar sömnen. Det sambandet har inte varit tydligt för mig tidigare. Men nu sover jag som en prinsessa om inte fullmånen sprider sin strålglans. Vi pratade om fett i maten på jobbet igår. Och vi insåg alla att vi är fullkomligt hjärntvättade med att det är farligt med fett och något som ska undvikas till varje pris. Tänk alla lightprodukter. Tänk margarin och alla dess avarter. Och så var det helt fel! Tänk hur god mat du lagar med riktigt fett. Det säger väl ändå något? Och det där lilla bara du får till mat och sömn rymmer så otroligt mycket.  Hur äter du? Sover du bra på det?

4 kommentarer:

  1. Jag äter kanske inte så idealt för stunden. Försöker dock att skärpa till mig nu efter semestrar och allt slarv under sommaren.
    På tal om sömnen sa jag senast igår till min man att man sover aldrig så bra som när man fått barn (och när man gjort lumpen la han till). Men det stämmer faktiskt. Till skillnad mot förr kan jag idag somna nästan när som helst. När det gäller nattsömnen sover jag som ett barn tills dess att en liten herre tycker att det får räcka. Ja så i mitt fall kan jag nog sova även om jag äter dåligt. Dock känns det i kroppen dagen efter om jag ätit för sent på kvällen, speciellt om det var något onyttigt. Då vaknar jag tröttare än tröttast och känner mig som överkörd av en ångvält.

    Härligt med dina tänkvärda inlägg! :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det där känner jag igen från småbarnsåren. Men sen har det inte varit lika lätt att sova för min del. Utom nu :) Tack för dina rader, kram!

      Radera
    2. Det är riktigt häftigt hur allt i ditt liv vänt efter din koständring. :)
      Och jag kan nog tänka mig att den där ljuva tiden med god sömn (även om det inte är många timmar) under småbarnsåren förändras med tiden. Det slår om till sömnlös oro för sin tonåring som är ute och ränner på nätterna. *skratt* ;)
      Ha en fin dag Annika!
      Kram

      Radera
    3. Jag vet! Det är ganska fantastiskt! Ha en fin dag du också! kram

      Radera