fredag 10 augusti 2012

Ferry food

Jag läser mycket om LCHF och jag läser mycket som är emot LCHF. Jag förstår inte antagonismen. Inte från någon sida. Men när vetenskaplig undersökning efter vetenskaplig undersökning visar att lågkolhydratkost med riktigt naturligt fett är något som ger hälsovinster på många plan, vad gör kvällspressen då? Ja de skriver samma gamla ”sanning” om att kött ger cancer. Där man tagit en icke-vetenskaplig undersökning och dragit några lösa samband. Det är ungefär som om jag skulle säga, att man får cancer av att äta vegetarisk kost bara för att de få jag känner som fått cancer är vegetarianer. Men nej, så går det ju inte till att skapa samband. Men väl rubriker. Ett osmakligt sätt att höja sig själv via andras svårigheter. Vet att jag läste i någon blogg som hade som rubrik Hur svårt kan det vara? Och skrev om den här gamla myten igen. Att man skulle bli frisk bara man blev vegetarian, eller helst vegan. Lite tröttsamt börjar det väl bli? Det finns också något moraliserande över de som äter LCHF. Att man skulle vara miljöbov och egoist. Var kommer alla de här stora orden ifrån? För mig är det inte så att jag äter mer protein nu, däremot äter jag mer FETT nu. Och det mår jag så otroligt bra på. Overkligt bra. Hela familjen gör det, där alla kör sin egen modifierade variant. För det är som vanligt individuellt vad man mår bra på och kan tolerera i kroppen. Igår låg Björn Ferrys bok, Ferry Food i brevlådan. Jag lusläste den. En fantastisk historia. Han bytte sin kost på det sättet att han tog bort alla kolhydrater och vann sedan ett OS-guld i skidskytte. Men han är ärlig, han säger inte att det måste bero på det, det finns så många faktorer som spelar in. Vad han däremot räknar upp är alla hälsofördelar han upptäckt med att ta bort kolhydraterna så han ser ingen anledning till att sluta äta så gott. Och rent. Inga tillsatser i maten. Han är piggare än någonsin. Jag har också märkt av att jag är stark. Något Ferry också skriver om – stark och lätt. Och det är dit jag vill. Så när mina arbetskamrater äter en vetebulle med vanilj i, då äter jag några körsbärstomater och några ostskivor, feta naturligtvis och är så tacksam att jag börjat äta gott och rent. Utan att slå mig för bröstet vill jag att du tänker över vilka kolhydrater just du kan må bra av och ha kvar i din kost. Och vilka du kan skippa. För att bli stark och lätt.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag tror att det är precis som du skriver om, att många anser sej ha hittat rätt med vegetarisk mat som också ofta innehåller kolhydrater, så man vill inte höra något annat. Men tack för att du skriver om det.
    Kram
    M

    SvaraRadera
  2. Ja kanske det. Jag är bara förvånad över hätskheten, det är så synd. Och när man tänker på hur många människor som tappat jobbig övervikt, blivit friska och slipper mediciner så kanske man skulle försöka att bredda sin syn. Tack för dina synpunkter. Kram

    SvaraRadera