fredag 3 augusti 2012

Lite avig

Vi firade bröllopsdag igår och det blev bio och middag ute. Jag drack mitt andra glas vin på ett halvår. Det hade jag kunnat låta bli. Jag har gillat att dricka vin. Och känslan jag fått. Men nu är det omvänt. Det är verkligen som min kropp inte vill ha det. Jag dricker inte ens upp ett glas. Det känns märkligt. Lite sorgligt nästan. Men det är så det är.  Vet att LCHF-ätare inte tål mycket alkohol. Oftast. Men det här hänger mer ihop med yogan för min del. Efter 12 års utövande så har jag gradvis förändrat saker för att kroppen på något sätt talar om vad den vill ha. Och vad den inte vill ha. Lite sorgligt känns det. Men det hänger egentligen bara ihop med föreställningen om vin. Mentalt. Att det är någon slags mysfaktor för väldigt många människor. Inte minst ser man det på FB. Hur många det är som har som status att de dricker vin. Under midsommarhelgen testade vi några alkoholfria viner. Det var helt ok. Men det kanske bara är som när vegetarianer äter sojakorv. Något som liknar en produkt man är van vid. Jag känner mig lite avig men vinet vill min kropp absolut inte ha. Hur har du det med alkoholen? Påverkar yogan dig? Eller andra saker du gör kanske?

8 kommentarer:

  1. Det är samma för mig. Jag känner ett motstånd varje gång jag dricker alkohol. Ändå dricker jag ibland för att det liksom passar tillfället. Fast gör det alltid det egentligen? Man söker den där mysfaktorn som du säger. Mysfaktorn man upplevde förr. Men det blir aldrig som förr. Inte för mig. Kanske är det bättre att välja Ramlösa. Åtminstone blir kroppen gladare dagen efter. :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja kroppen blir mycket gladare :) Kram och tack för dina ord1

      Radera
  2. Jag njuter inte heller på samma sätt. Och det blir bara mindre och mindre "smutt" på ölen eller bubblet. Känner att jag inte behöver det, inte vill ha det. Samtidigt känner jag att jag inte vill säga "aldrig", för då blir det så laddat. Det blir om det blir, ett glas. Eller så inte :)
    Skön helg till dej!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag är ju lite likadan- aldrig säga aldrig :) Men det blir nästan så i praktiken. Och tack, helgen har varit perfekt! Kramar och tack för din kommentar

      Radera
  3. Känner igen, precis! Slutade, mer eller mindre med "helgmysvinet" för ettoetthalvt år sen och det har absolut att göra med yogan för mig. Vill vara pigg i huvudet tidigt på morgonen helt enkelt - det är viktigare än "myset" som vinet ger. Dricker bubbelvatten, avänder sodastreamen mycket och köper ibland 100% Blåbär på systemet - superbra (!) alk.fritt alternativ om man vill ha "rött i glaset" på kvällen men vara pigg yogatidigt på morron därpå, plus att det känns så nyttigt att dricka! Och, med tiden har jag känt att det nu också är som om kroppen absolut inte vill ha alkohol, att jag gör kroppen glad när jag säger Nej tack till vinet. Kram o grattis till Kärleken!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för lyckönskningar och tack för tipset på 100 % Blåbär, måste testa det. Skönt att höra att det är fler som upplever samma sak. Kram

      Radera
  4. Grattis på er dag! Så viktigt att uppmärksamma de där dagarna, tycker jag! Och jag som varit gravid tre gånger på sex år samt druckit mycket mindre än tidigare mellan gångerna känner också den stora fördelen av att vara klar och pigg på morgnarna. Inte minst under småbarnsåren när både ork och humör balanserar på lina. Sen är det oerhört gott med ett glas vin då och då, det måste jag ändå erkänna! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Ja det är det. Jag har också tyckt det tidigare men det är inte som det var. Tack för dina rader. Kramar!

      Radera