söndag 30 december 2012

Det där med socker och frukt

Det där med socker. Och frukt. Och att det inte spelar någon roll varifrån sockret kommer för att det ska trigga igång saker i din kropp. Jag har köpt det. Jag har sålt det. Jag har velat. Hit och dit. Låtit bli frukt hemma. Jag åt väldigt mycket frukt innan jag startade med lågkolhydratkost. Sedan slutade jag helt. Och nu när jag är i ett land där alla goda frukter växer så äter jag frukt. En liten skål fruktsallad varje morgon med mango, papaya, ananas och melon med liten färskriven kokos på toppen. Och det är gott men har inte triggat något som helst sötsug i mig. Ännu. Jag kan tycka att det är crazy när jag är hemma i Sverige och frukten har färdats så långt för att jag ska kunna köpa den. Om jag inte håller mig till det som växer hemma på mina egna träd. Och kanske är det helt enkelt så jag kommer att äta frukt framöver? Äta plommon, äpplen och päron. Och ingen importfrukt. Förutom när jag är där importfrukten växer. Jag testar mig fram. Tycker att Cecilia Folkesson skriver så bra om det hela. Hur gör du?

2 kommentarer:

  1. Skönt att du tar upp det. Jag har själv svårt att låta bli frukt och det känns ändå hälsosamt. Men det kanske är sockret som pratar?
    M

    SvaraRadera
  2. Ja det är nog individuellt. Man kan inte gömma sig bakom att det är hälsosamt, grönsaker innehåller mer av allt i så fall. Jag tror det är sockret som pratar. Men i en liten hälsosammare variant. Nu har jag slutat med min morgonfruktsallad. Är inte sugen på den längre. Dricker någon färskpressad juice då och då, det är allt. Mest för att det är så färskt :)

    SvaraRadera