fredag 4 januari 2013

Kokt mjöl

Vi fick pasta igår kväll. Spagetti med tomatsås. Inget märkvärdigt mer än att jag inte ätit det på mer än ett år. Det smakade - tja - som pasta smakar. Ganska färglöst. Det är väl alltid tillbehören som är goda. Såserna som är krämiga eller fyllda med grönsaker och kryddor. Men själva pastan... Är det verkligen den som människor gillar? Jag har svårt att förstå det. För att spetsa till det lite. Kokt mjöl.  Ungefär som bagels. Så ickesmakande. Bara en konsistens. Vad är gott? Det fyller magen, det gör det, den är fortfarande svälld idag, och jag inser mer och mer att den här kostresan jag startat är så hälsosam. Vissa saker är inte ens svåra att välja bort. Som kokt mjöl.

4 kommentarer:

  1. Jo, fast jag gillar pasta. Snabblagat. Min mamma säger att hon aldrig är så bra i magen som när hon är här och äter pasta....hm, kanske att allt är personligt. Kanske att jag inte heller mår bra om jag äter pasta varje dag.
    Inspirerande och tankevärt det du skriver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja det är snabbt. Men vad får man i sig? Mjöl. Vitt mjöl. I en kokt form. Allt det som är till pastan är ju jättegott och nyttigt. Ost, grädde, grönsaker, kryddor. Varför inte skippa pastan och äta det andra bara? :) Jag lagade massor med pasta när barnen var små just för att det var snabbt och något alla tålde. Trodde jag. När jag tänker på mig själv och resten av familjens magar så vet jag inte längre... Man får testa sig fram som vanligt. Tack för dina rader!

      Radera
  2. Jag fnissade till lite när jag läste din text. 'Kokt mjöl' precis så är det, inte gott alls. Visst är det tillbehören som är godast och snällast mot magen. Jag brukar göra zuccinitagliatelle ibland, för att få göra den där roliga snurren med sked och gaffel. Sen är det väldigt gott också...
    Våga vägra mjöl!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis :) Jag gör också olika sorters grönsakstagliatelle hemma. Så gott! Och nyttigt!

      Radera