torsdag 10 januari 2013

God god papya

Papaya. Jag äter aldrig den frukten hemma. Tycker helt enkelt inte om smaken. Men nu äter jag ju i och för sig inte mycket frukt alls längre hemma. Men här. Här äter jag lite frukt. Vi får ofta ananas eller papaya efter heta maträtter. Det kyler. Färsk papaya direkt skördad från träden längre ner mot floden. Vi får den uppskuren med lime att pressa över. Den är så god. Smakar allt utom det som papayan gör hemma. Det får mig att undra vad som hänt med den frukten på väg till vårt land så långt bort. Visst är det fint att vi kan få exotisk frukt hemma. Men till vilket pris börjar jag fundera runt. Nä, jag ger mig inte in i någon export-importfråga. Det kan jag inget om. Tänker bara på vad det är bäst för oss att äta. Där vi bor. Hur det egentligen påverkar oss med all mat. Och det som färdats länge till oss. Inte konstigt att papyan är så otroligt god här men inte ett dugg hemma. För mig. Äter du papya?

2 kommentarer:

  1. Det händer...fast högst sällan.
    Tänker om avokado det du säger om papya.
    Den avokadon jag åt i sydamerika finns inte att köpa varken i Sverige eller Italien. Den åt vi som smör på smörgåsen.
    Exotisk frukt i all sin ära men jag håller med dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh avokado som jag också älskar. Åt det i Kalifornien första gången på 70-talet och då hade jag aldrig sett eller hört talas om den innan. Vi åt den också som smör på smörgåsen då och sedan har jag ofta ätit den så.

      Radera