tisdag 8 januari 2013

Kött

Jag längtar efter kött. Vaknar efter min förmiddagsslummer och längtar efter protein. Kött. Och jag tror det är så enkelt. Kroppen saknar något och signalerar det. Det är klart att det fungerar bra här  ändå. Men det är inte samma. När jag var gravid var det på samma vis, ibland längtade jag efter kött sådär omedelbart. Samma känsla nu. Något jag behöver. Kanske är det så att den maten man växt upp med, de präglar en för resten av livet. Jag tror på det. Kanske inte allt man ätit, men vissa delar. Enligt många skolor så är det så det fungerar. Och vilket klimat man lever i. Hur tänker du?

4 kommentarer:

  1. Jag var inne på samma tankebanor som du igår. Tror att vi i kalla norden behöver annan mat än i varma länder. Dessutom tror jag att olika kroppstyper behöver olika mat. Fast det är svårt att veta exakt vad som är bra för mig. Inte alltid att man är sugen på det man bäst behöver (just nu är jag sötsugen efter maten:-). Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så tror jag också. Klimat och kroppstyp påverkar absolut. Men när jag vaknar med en längtan efter något... Svårt att veta vad som är vad ibland. Och visst kan man vara sugen på det man inte mår bra av, absolut, men det här är mer som ett slags behov. om du förstår? Tack för dina rader! Kram

      Radera
  2. Ja, det verkar onekligen vara så, att den mat vi är uppväxta med, den präglar oss resten av livet. Jag skrev om det häromdagen, på min blogg. Att jag är så glad att jag är uppväxt med hälsosam mat och att det följer mig än idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det som är hälsosamt ser jag som goda råvaror, helst ekologiskt odlat och så kort transport som möjligt. Riktigt fett och protein i den form man tål, behöver och kan äta. Något som både jag och tusentals människor med mig och även forskningen visar är att kolhydrater är det vi ska se upp med. Jag minimerar mitt kolhydratintag hemma och det mår jag väldigt bra på. Känner mig hälsosam :)

      Radera