söndag 27 januari 2013

Ny kaka utan mjöl och socker

Ibland vill man baka något riktigt smaskigt. Utan spannmålsprodukter. Utan socker. Har tack vare en bloggläsare, Tina, hittat till Nillas kitchen som är en riktigt trevlig och informativ sajt. Det här att det inte måste vara svartvitt i lowcarb-land. Att hitta det man själv mår fint på. Jag är ingen stor matsfixare, dvs jag äter gärna gott men är ingen som håller på och experimenterar. Jag har helt enkelt inte det intresset. Däremot gör jag gärna något efter ett nytt recept. Det är mer regel än undantag för mig att testa nya recept. Idag har jag bakat. En kaka utan vetemjöl, det bedrägligt vita som jag inte mår bra på alls. En kaka utan socker, med lite sötning i.  En kaka med många ägg men inget fett. Det kan man ha till om man vill, en stor klick grädde eller kokosgrädde utefter vad man gillar. En kaka med frukt i. Faktiskt. För att testa. Att koka en apelsin i två timmar gjorde att mitt kök doftade lite orientaliskt nästan. Den är lika hög efter en halvtimme utanför ugnen. Det här blir en favorit! Helt klart. Vi fikar i köket och pärlhyacinterna blommar och det dröjer innan det blir mörkt. Snart är den längsta månaden januari över. Har du någon kakfavorit? Ett recept du vill dela?

4 kommentarer:

  1. Har du nötter i kakan? Har ni en fungerande vedspis? Så fint du har gjort.
    Bästa hälsningar
    M

    SvaraRadera
  2. Inga hela nötter men mandelmjöl. Ja vi har en fungerande vedspis, den är underbar! Tack för dina rader!

    SvaraRadera
  3. Jag äter lchf (med små undantag) för att må bra i mage och leder och den där kakan lät riktigt god.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättegod, även dagen efter då den nästan var ännu saftigare. Jag äter inte mycket frukt, nästan inget, men här kändes det befogat.

      Radera