lördag 26 januari 2013

Månkalender?

Månen påverkar oss alltid, mer när den är full och motsatsen, svartmåne. Det är vad min lärare lär ut, det är vad som finns i många skrifter. Jag känner att det är så. Även om jag skulle önska att jag sov gott när det är fullmåne, så händer det nästan aldrig. Jag träffade en yogavän i Indien, hon berättade att det finns månkalenderar, över vilka delar av kroppen som det är bättre att fokusera på under månens olika faser. Jag har aldrig hört talas om något sådant. Hon hade nu helt lagt sin träning utifrån månen och känt en stor förbättring. Eller som hon sa -när månen och jag båda fokuserar på axelpartiet, då händer det något. Jag blir mjukare och det fungerar helt enkelt bättre. Hon hade en månkalender som hon följer. Den var på tyska eftersom hon är tysk. Har inte hittat någon motsvarighet här hemma. Har googlat men inte hittat något. Tycker du att det låter som hokus pokus och inget för moderna människor? Det är möjligt att det bara är trams och snömos, men det brukar ofta finnas en kärna av kunskap i de här gamla råden. Jag skulle vilja hitta en månkalender. Har du hört talas om någon, har du någon att tipsa om? Även om du aldrig brukar kommentera, var snäll och skriv i det i alla fall :) Skön lördag på er i fullmånens tecken!

4 kommentarer:

  1. Gokväll Annika,

    Jag tror absolut att månen påverkar oss. Kan den lyfta hela hav 10-15 meter händer säkert något med oss människor också. Vi består ju av 2/3 havsvatten.
    Vad spännande det låter med den där månkalendern! Men undra om alla människor kan använda den på samma sätt? Vi är ju alla så olika? Hoppas du får tag på en. Jag skall leta lite jag med.

    Kram
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är helt övertygad att den påverkar oss på en mängd sätt. Oss alla, det går inte att påverka själv, däremot tror jag att vi är olika känsliga eller mottagliga för det. Det min vän pratade om var att koncentrera sig på olika platser i kroppen i träningen. Jag har nu hittat en jag beställt men är tveksam till om den har det jag önskar. Jag berättar när jag fått den. Kram kram

      Radera
  2. Svartmåne - det uttrycket har jag aldrig hört förut. Passar mycket bättre än nymåne, tycker jag.
    Iallafall märker jag av svartmånen mer än fullmånen. Det är stört omöjligt att sova då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det begreppet täcker mer, tycker jag också och ja jag är naturligtvis påverkad av den också :)

      Radera