söndag 20 januari 2013

Paleo

Jag fick rådet i Indien att undvika mjölkprodukter. Det har jag gjort periodvis i mitt liv. Hade eksem som barn och hade jag inte fått mjölkprodukter tror jag inte att jag hade haft eksem heller. Men det visste man inte då. I den kost jag ätit nu i några veckor har mjölkprodukter varit uteslutna. Men här hemma vill jag ha grädde till mina plättar och ibland i kaffet. Men har tänkt. Ibland blir man bönhörd direkt. Hittade till den här fina sajten http://nillaskitchen.com/ och blev inspirerad att testa Paleokost. På riktigt. För mig. Vår son har ätit det så jag är inte främmande för konceptet, har bara tyckt att det känts svårt. Men när jag läser hos Nilla så känns det enkelt. Hur gör du? Äter du mjölkprodukter?

6 kommentarer:

  1. Jag använder smör, smetana och en gräddskvätt då och då. Sällan ost och aldrig mjölk.
    Men ett tag nu efter jul har jag frossat i ost och först nu i helgen har jag insett att det kan vara därför värken smugit sej på och candidan blossat upp igen.
    Idag lagade jag min första paloemåltid... det blir nog fler.
    Här en bra paloblogg till med många goda recept: http://undervarttak.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tack! Ja detta är något jag vill fördjupa mig i också. Tack för dina rader.

      Radera
  2. Jag äter inga mjölkprodukter och inget med gluten heller. För 4-5 år sedan hade jag stora problem med magen och mycket besvärliga hudutslag etc. Misstänkte någonstans att det jag nog inte mådde så bra när jag åt pasta, till exempel … Det blev många turer fram och tillbaka, men en kinesiolog fastställde att jag inte tål komjölksprotein och gluten. Jag plockade bort allt med komjölk och gluten, och efter bara några dagar kände jag en enorm skillnad och mina ganska svåra hälsoproblem försvann sakta men säkert. Det är spännande det du skriver om din kost, Annika. Jag utgår mycket ifrån ayurvedan sätt att se på det man bör äta och jag mår jättebra när jag äter mycket fett, men jag äter en hel del kolhydrater också, om än de långsammaste varianterna, eftersom jag i princip är vegetarian (fisk kan slinka ned ibland) men jag ska ärligt säga att jag mår allra bäst när jag har ätit lax och en massa grönsaker. Fast jag vill ; ) vara vegetarian. Tack för intressanta inlägg, som alltid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt långa och innehållsrika inlägg! Ja den där känslan av att vilja vara vegetarian, den känner jag igen. Jag mår inte helt bra på det tyvärr. Men det betyder å andra sidan inte att jag vräker i mig kött. Jag äter mindre med protein men mer fett nu än jag gjort tidigare. Och mår bra! Får se om jag lyckas skära ner på mjölkprodukter, det är så gott men jag tror att jag behöver ta bort en del för att må optimalt.

      Radera
  3. Jag är sparsam med gluten och mjölk produkter mår bäst då:)

    Kram Lotta

    SvaraRadera