fredag 19 april 2013

Honung

Honung. Jag är lite skrovlig och då är det bra med honung. Redan som barn fick vi dricka honungsvatten om vi hostade och skrällde och halsen var tjock. Men i alla ayurvedakretsar har jag hört att honung ska aldrig hettas upp. Den ska "ätas" kall. Men när det gäller honungsvatten har jag inte brytt mig. Men plötsligt gör jag det. Bryr mig. Tänker på en av mina yogavänner som bor i Paris och som är bördig från Japan. Hon är en underbar person. Försynt. Stark. Otroligt kunnig inom ayurvedan. Hon förmanade mig verkligen att inte hetta upp honungen. It destroys all the good things with honey, you have to take it cold. Så jag gör det. Tar en sked honung. Sedan kokar jag vatten och dricker det. Bara som det är, kokt hett vatten. Om jag märker någon skillnad. JA. Jag svettas plötsligt floder. Jag tror att det är honungen med sin antibakteriella förmåga gör det. Jag har druckit lika mycket heta drycker innan, men inte på samma sätt som nu. Och jag är en som har svårt för att svettas. Mitt inre är torrt. Om ni förstår mig? Men det heta vattnet gör att jag lindrar mitt svalg. Honungen bygger på med sina läkande egenskaper. Nu tror jag faktiskt att jag gör precis som man ska Med honung. Hur tänker du?

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag tycker det låter motsägelsefullt att man inte ska värma honung. Vad händer då menar du?
    Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad jag förstår så förstörs de goda egenskaperna med honungen om den värms. Vad som sker rent kemiskt har jag ingen aning om. Men jag har hört det många gånger. Ska ta reda på mer nästa gång!

      Radera
  2. Jag har också läst att man inte ska värma honung enligt ayurveda,just nu får jag avstå från honung enligt min ordination på IFM kliniken för det var för sött.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är otroligt sött! När man har vant av sig :) Kram!

      Radera