måndag 8 april 2013

Den stora hostan

Den stora hostan. Som var anledningen till att jag påbörjade min lågkolhydratkost. Hostan som varit min följeslagare i många år och som har diagnostiserats olika eller inte alls. Alltifrån frågetecken kring astma, kol(!!), gnidningsljud på lungorna till att det bara är ett virus, har följt mig på min väg på vårdcentralerna någon gång per år. Jag har haft mycket trassel med luftvägarna tidigare, bronchit varje år, lunginflammation några gånger osv. I början så brydde jag mig nästan inte, som om jag registrerade men inte tog in det. Mitt sätt att se på kroppen som tidigare mest betydde att ignorera kroppen. Men med yogan kom varseblivningen och längtan till varsamhet med kroppen.
   Men som sagt, efter att ha läst på ordentligt om LCHF i många forum, bloggar och böcker bestämde jag mig för att testa. Mest för att kolhydrater främjar inflammationstillstånd i kroppen. Och jag tänkte att mina luftrör hade varit konstant inflammerade och behövde en vila. Och efter några veckor var mitt andningsljud rent. Rent! Vågade inte tro på det men efter 14 månader står det sig. Och bara det i sig är fantastiskt. Men mest nu när jag varit lite småkrasslig och förkyld och hostan inte kommer! Kanske låter det banalt för dig men för mig är det en smärre revolution. Jag är snorig. That's it. Inget mer. Och nu målar jag kanske fan på väggen och behöver ta i trä hundra gånger. Men det spelar ingen roll. Den stora hostan rullar inte runt längre. Bara det. Bara det :)

2 kommentarer: