fredag 12 april 2013

regn

Idag önskar jag mig regn. Mjukt och stilla. Eller hårt och strilande. Det spelar ingen roll vilket just nu. Vi har haft den dammigaste våren som jag kan komma ihåg. Javisst har vi haft sol. Massor. Med kalla nätter. Men snön. Den ligger där på åkern och bara ligger. Tänker inte flytta sig i första taget. Ja okay, jag kan leva med kyla, vinden brukar vara värre för mig, men nu - nu räcker det. Och längtan efter regnet kom över mig. Att vända sitt ansikte mot en regntung himmel. Att bara stå och ta emot det  mjuka vattnet. Att bli sådär blöt ända in genom kläderna och för att huttrande ta av sig dem lite senare. Jag gillar det! Mest det där regnet som löser upp, blöter upp, mjukar upp och som får allt att bli lite  renare, lite närmare allt på något vis. Nära. Mjukt. Regn. Nu?

Och när jag kliver ut för att åka hem så blöter regnet mina kinder och mitt hår. Det är varsamt. Tvättar bort all smutsig snö. Jag blir lycklig. Min dammiga bil är blankare och jag kör sakta. Trevlig helg!

2 kommentarer:

  1. Du borde vara i Italien...jo, just nu är det sol men...tror aldrig att det regnat så mycket en vinter som det har gjort detta år.
    Trevlig helg själv fina du!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja just nu känns det segt, somnade till regnets sus och vaknade till snöns tystnad! Hela världen är vit igen. Vi förtjänar lite värme helt enkelt. Men som vanligt det är bara att följa med. Inget att göra. Italien låter som en dröm just nu!

      Radera