torsdag 11 april 2013

Lakrits

När jag var en godisråtta, en konsument av smågodis åt jag alltid det söta. Det sockriga. Har aldrig gillat lakrits. Men nu. Nu har jag fått lakritspastiller som det räcker med att ta en liten och så är jag nöjd. Pastiller som inte innehåller något annat. Har också sett lakritspulver i en del recept inom lågkolhydratvärlden. Och testat. Det är GOTT. Och inte alls min smakpreferens från tidigare. Kan du känna igen dig? Läser det här:
Lakritsrotens medicinska verkan sägs vara:
Slemlösande, inflammationshämmande, hostdämpande, milt laxerande, milt lugnande, urindrivande, ökar salivproduktionen, läkande effekt vid magsår, illamåendeshämmande och naturligt blodtryckshöjande. Lakrits sägs också öka förbränningen, minska aptiten och fungera som afrodisiakum.
Som vanligt varnar man för överkonsumtion, men det gäller ju allt. Gillar du laktrits?

2 kommentarer:

  1. Jag har alltid varit mer för lakrits än det söta och det enda "från affär godis" som jag fortfarande kan tycka är gott är turkisk peppar. Och mörk choklad med lakrits är också gott.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Jag har precis som Lotta alltid föredragit det salta framför det söta. Precis som min största pojke. Minstingen riskerar däremot överdos i sötsaker. Det verkar som om man föds med olika preferenser.
    Kram

    SvaraRadera