måndag 28 november 2011

Tandläkarbesök och djupandning

Är hos tandläkaren en lång stund. Som en evighet faktiskt. Har alltid avskytt att gå dit. Kanske har att göra med min barndoms tandläkarbesök där jag fullkomligt skräckslagen blundade hårt och aldrig vågade titta på min tandläkare. Hon som hade långa röda naglar och luktade rök... Och som låste dörren med nyckeln när man kommit in. Tja, rädslan har nog haft sina rötter i de skoltandläkarbesöken. När vi hela klassen följde en klasskompis för att han inte skulle rymma. Ojojoj. Dagens besök var något helt annat. HELT annat. Min tandläkare är en ganska ung kvinna, trevlig och pedagogisk. Men ändå. Att sitta med munnen öppen i 70 minuter. Och djupandas. Det är inte det lättaste när munnen är öppen har jag märkt. Men det går. Man får koncentrera sig ännu mer. Plötsligt var allt klart. Över. Och jag hade andats mig igenom alltihopa. Helt ok med ett tandläkarbesök faktiskt. Djupandning, nyckel till allt.

4 kommentarer:

  1. Vad skönt att du fått en bra tandläkare,det finns många som har tandläkarskräck. Min dotter var livrädd när hon var mindre. Tack och lov har det gått över.. själv tycker jag att det är ok men det finns trevligare saker man kan göra, men det är bara att gilla läget. Jag ska träffa min imorgon:)

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Djupandning är så fantastiskt, till väldigt, väldigt mycket. O så böir jag påmind om att även jag behöver gå till tandläkaren

    SvaraRadera
  3. ÅÅÅ Annika precis vad jag upplevt sista tiden. Djupandningen som hjälper. Du vet ju också att jag delar din tandläkarskräck. Men med djupandningen går det ju så mycket mycket bättre. Naturligtvis hjälper det även att ha en bra och trevlig tandläkare. Absolut!

    SvaraRadera
  4. Var hos tandläkaren igår och tänkte att jag borde ta till yogaandningen. Men det gick ganska fort och smärtfritt. Jag har bytt tandläkare min nya är en yogakompis. Känns tryggt:-).

    SvaraRadera