onsdag 2 november 2011

Läskig hosta

Jag vet inte om man kan ha gammalt förstelnat slem i kroppen. I bröstkorgen. Ursäkta om det låter äckligt... Men jag hostar och hostar sedan jag började den här medvetna andningsträningen. Med hjälpmedel. Med sätt att tänka. Nya vinklar att fokusera på. De kommer plötsligt. Hostattackerna. Men det kommer upp. Det som gömt sig och som inte kommit upp vare sig med medicin eller massage tidigare. När jag lägger mig för att sova är jag ren och klar i min andning. Jag låter som jag är hundra när det rosslar och så plötsligt är det borta! Helt fantastiskt faktiskt. Lite skraj att det inte ska hålla i sig, det måste jag erkänna att jag är. Samtidigt så är jag så glad. Så tacksam. Att jag funnit det här. Tänker att det alltid finns vägar att gå. Om man letar så hittar man rätt. Ibland utan att leta :) det kommer till en som man önskat sig. Nog är det makalöst? Den läskiga hostan hjälper mig nu. Att rent bokstavligt släppa saker :)

4 kommentarer:

  1. Jag ryser när jag läser, inte av obehag, utan av en sorts förtjusning. För det du berättar här tangerade vi sist på lärarutbildningen. En av lärarna berättade att en av hennes elever slutade röka för 10 år(!) sedan, men plötsligt under en djupandningsövning hostade denne till och ut kom tobaksrök!! Både läraren och eleven kände lukten och såg!

    Jag häpnar och blir ännu mera ödmjuk. Låtom oss ha det djupa andetaget med oss i allt vi skola göra :) Och jag hoppas du får stanna kvar i lättheten och befrielsen, kram!

    SvaraRadera
  2. Wow! Vilken berättelse. Och som du säger, det är stort. Mer än vi förstår :) Ja låt oss stanna där i det lätta och befriade. Kram!

    SvaraRadera
  3. Har du provat Lotorpsmetoden, en massagemetod där man jobbar just med bröstkorgen och alla andningsmuskler? Den används för bl.a. astmatiker med goda resultat, många kan sluta använda sina mediciner. Det kanske vore nåt att prova? Googla lite, får du se.
    Carina

    SvaraRadera
  4. Carina, tack! Det ska jag kolla upp.

    SvaraRadera